17.04.2020р. – ЕКОЛОГІЧНА СТЕЖИНА ЯК ФОРМА  ЕКОЛОГІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Ефективною формою організації занять з довкілля в умовах закладу дошкільної освіти є екологічні стежини, що являють собою завчасно визначений маршрут по певній місцевості, на якому розташовані різні групи природних об’єктів (рослин, водойм, пам’яток природи і т. д.).

Стратегічними цілями створення екологічної стежини в умовах ЗДО є формування у дошкільника екологічної свідомості та культури; ознайомлення з об’єктами природи; набуття навичок самостійного спостереження, вміння орієнтуватися в природі; розробка і проведення теоретичних і практичних занять екологічного змісту; формування вміння розпізнавати рослини та тварини в природі; участь в природоохоронних заходах.

Фахівці дошкільної освіти рекомендують створювати екологічні стежини відповідно до змісту екологічного виховання дитини дошкільного віку, тобто стежина має містити декілька станцій: ознайомлення із рослинним світом, ознайомлення із тваринним світом, об’єкти природи (ґрунт, пісок, щебінка), наявність метеомайданчика, який має бути оснащений термометрами (на сонячній стороні та в затінку), гномоном, вітрячком-флюгером, стрічкою для визначення сили вітру, стійкою для вимірювання кількості опадів. У більшості ЗДО станції екологічних стежин називають в залежності від виду діяльності, яка буде організовуватися на певній території або від видів рослин, які на ній знаходяться (наприклад: «Королівство первоцвітів», «Квіткова веселка» і т. д.).

Необхідно зазначити, що на території ЗДО екологічні стежини передбачають наявність невеликого саду та клумб різної форми і розміру (овальні, круглі, зіркоподібні). На клумбах діти не лише висаджують рослини та доглядають за ними, але й спостерігають за розкриттям бутонів, цвітінням квітів, різноманітністю кольорів квіткових рослин; створенням та спостереженням за квітниковим годинником. Тому, завдяки такій формі роботи вихователь може організовувати спостереження дітей за розвитком листків та цвітінням дерев; дослідження поведінки дерев та кущів в різні пори року (зимова сплячка та прокидання дерев навесні); вивчення різних видів плодів, а також разом з дітьми доглядати за зимовими птахами (розміщувати шпаківні та підгодовувати птахів).

Можна запропонувати вихователям розробляти станції екологічних стежин відповідно до органів чуття дитини. Яскравим прикладом побудови екологічних стежин є Білоруський «Сад відчуттів» (сад чуттєвого пізнання природи), який став золотим лауреатом IV національної премії ландшафтної архітектури. Відтак, територія розділена на декілька тематичних садочків та галявин, ігрових і спортивних майданчиків.  Основна мета – розвиток у дитини 5 відчуттів: зору, слуху, запаху, смаку, дотику в ході ознайомлення з навколишнім середовищем. Відповідно до розвитку відчуттів дитини створені станції на екологічній стежині, розглянемо детальніше.

  1. Станція дотику. Передбачає наявність невеликої галявини з різним покриттям (цегла, хвоя, шишки, пісок), де дитина босоніж знайомиться з різними формами поверхні. Важливим елементом є наявність скрині з отворами для рук, де діти на дотик впізнають предмети що в ній знаходяться (кора, галька, шишки).
  2. Зупинка для розвитку слуху. Центральне місце займають дві «Арфи»-штахетники довжиною в 3 метри на яких знаходяться звукові ряди з 8 труб, які з легкістю можна міняти місцями. Ударяючи полочками з різних матеріалів (залізо, дерево) чи іншими предметами утворюється звук різного тембру, сили і різної протяжності.
  3. Садочок пахощів. Тут відбувається знайомство дитини з різними видами запахів. Так як єдиної класифікації запахів не існує, в ЗДО прийнято навчати дітей розпізнавати запахи квітів та плодів (квіткові: герань, гвоздика, троянда; плодово-фруктові: суниця, меліса, смородина; пряно-ароматичні: базилік, лаванда, материка; гірко-смолисті: полин, рута, деревій) [1, с. 14-16].

Нині, узявши за приклад Білоруський «Сад відчуттів» в Харкові створений подібний сад для дітей з особливими потребами. Особливістю є наявністю клумб з підсвіткою, декоративних фонтанів, «сухих» басейнів, пісочних двориків, а також великі фігури птахів та тварин (для того, щоб слабозора дитина могла дослідити особливості будови тіла).

Таким чином, організація заняття з довкілля на екологічних стежинах дає можливість маленьким дослідникам поглибити свої знання з природи та застосувати їх на практиці під час проведення дослідів та експериментів в міні-лабораторіях, на дослідницьких ділянках, метеомайданчиках.

 

 

 

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *