20.05.2022р. – Мандалотерапія як різновид арт-терапії
Мандалотерапія
В даний час фахівці по роботі з дітьми та батьки все частіше стикаються з неадекватною поведінкою дитини, з труднощами дитячої адаптації до мінливих умов. Діти постійно зустрічаються з важкими ситуаціями і не завжди успішно долають їх, тому все частіше виникає питання, як допомогти їм встояти перед несприятливими впливами соціального середовища, подолати травматичну ситуацію і впоратися з негативними емоційними переживаннями. Навчити дітей зосереджуватися, заспокоюватися може допомогти розфарбовування мандал. Саме тому дозвольте познайомити з методом мандалатерапія.
Слово «мандала» в перекладі означає «коло», «диск». Карл Густав Юнг був одним з перших європейських вчених, хто дуже серйозно вивчав мандали. Він прийшов до висновку, що метод мандали – це шлях до нашого центру, до відкриття нашої індивідуальності.
Мандалу можна зустріти практично скрізь – сонце має форму мандали, рослини, які розвиваються завдяки сонячному світлу, такі як, наприклад, соняшник, теж нагадують мандалу.
Робота з мандалами допомагає:
– гармонізувати внутрішній стан;
– створювати і реалізовувати свої наміри і цілі;
– розкривати свої творчі здібності;
– навчитися пізнавати себе;
– гармонізувати приватне пространтство;
– наповнювати себе позитивними емоціями;
– мандала допомагає розвинути саморегуляцію.
А чим же корисні мандали для дітей? Навіщо їх розфарбовувати? І навіщо їх будувати?
1. Розвивається дрібна моторика. Як при зафарбовуванні мандал, так і при будівництві. Якщо у дитини не виходить не вилазити за край – не наполягайте!
2. Тренується посидючість і акуратність. Це актуально ля дітей 5-7 років і старше.
3. Тренується почуття ритму, гармонії і почуття порядку, математичного мислення. Діти знайомляться з різними видами симетрії, пізнають мистецтво орнаменту.
4. Мандалотерапія – один з напрямків арт-терапії (лікування мистецтвом).Це природний і радісний спосіб поліпшення емоційного стану, зняття напруги, вираження емоцій, який сприяє розвитку творчості, художнього та духовного самовираження дітей.
Існують правила роботи педагога, психолога з дитиною
при використанні мандали:
1. Якщо це мандали-розмальовки, то пропонується кілька – нехай дитина сама вибере за формою, по орнаменту, то що ближче йому за настроєм.
2. Вибір мандали і сюжету дитина здійснює самостійно.
3. Матеріали для роботи і колірну гамму (олівці, фломастери, фарби, пастель) дитина вибирає самостійно.
4. Процес роботи обмежений тільки ступенем насичення і задоволення роботою.
5. Здійснюється принцип невтручання дорослих в роботу дитини без його згоди.
6. Принцип уникнення коментарів з приводу роботи.
7. Дитина дає назву своїй мандале як розфарбованої, так і створеної.
8. Після роботи дитина розповідає про свої почуття та переживання з приводу роботи над мандалою і його відношення до результату.
А як же батьки можуть використовувати метод мандалатерапіі зі своїми дітьми? Як організувати малювання мандали з дошкільням в домашніх умовах з метою розвитку творчих здібностей дитини, для забезпечення його психологічного комфорту і зміцнення дитячо батьківських відносин.
Дуже корисно створювати мандали, зібравшись усією родиною. Цей процес зблизить і зміцнить сім’ю, створить довірчу сімейну атмосферу, допоможе краще зрозуміти свою дитину та інших членів сім’ї, послужить початком чудової сімейної традиції.
1 етап. підготовка
Буде здорово якщо збереться вся родина – це прекрасна можливість показати дитині його значущість в сім’ї і те, що дорослих цікавлять його справи. Заздалегідь підготуйте разом з дитиною необхідні матеріали (гуаш, акварель або воскові крейди 12 кольорів, білячі кисті № 2 № 8, білий папір формату АЗ для кожного учасника, банку з водою, циркуль або велика тарілка, і можна вирушати в дорогу.
Спочатку на аркуші паперу малюється коло діаметром близько 20 см. Маленьким дітям з їх ручної невмілістю, необхідна допомога. Бажано при цьому саме надати допомогу (малювати коло коригуючи дії руки дитини, а не зробити роботу за дитину.
2 етап. Налаштування
Для створення мандали дуже важливим є правильний психологічний настрій, душевну рівновагу, тому попередньо необхідно «зануритися» всередину себе. Для цього можливо використовувати різні методи релаксації (тривалої або короткостроковій). Знайти необхідний настрій допомагає пахуча ароматична лампа.
Запалюються свічки і вся родина, разом з малюком затишно розташовується прямо підлозі, щоб релаксація була глибшою.
На перших порах, коли малюк ще не знайомий з технікою релаксації і психологічного настрою необхідно ввести його в тему. Це можна зробити за допомогою красивого образного розповіді: «Ми вирушаємо з тобою в чарівну подорож. Сідай зручно,закривай очі і уяви собі, що ти опинився в незвичайному, чарівному місці. Це місце тільки твоє і тільки ти вирішуєш, яким воно буде. Ти – господар цього місця і ти тут найголовніший. А тепер зроби два глибокі вдихи і видихи, ще більше розслабся і полеж так небагато. Чи не відкриваючи очей Озирнись навколо. Все, що ти бачиш перед собою, постарайся запам’ятати. Уважно удивися в те, які образи, які кольори або картини у тебе виникають. Коли ти будеш готовий, потихеньку відкрий очі і ми спробуємо намалювати все, що побачили в колі, який заздалегідь приготували ».
Час на настрій і формування образу індивідуально, комусь потрібно більше, комусь менше. Не варто квапити дитину, коли він відчує, що готовий почати роботу, він встане сам. Після цього можна включити світло, залишивши горіти свічки, і приступити до малювання.
3 етап. Створення мандали
Тепер дитина бере аркуш паперу з намальованим колом, тихенько сідає за стіл Запропонуйте йому вибрати найкрасивішу фарбу і намалювати в центрі підготовленого кола все що заманеться. При цьому періодично можна радити дитині змінювати колір і продовжувати роботу, просуваючись від центру до країв листа. Так діємо поки весь круг не заповниться. Не потрібно зупиняти малюка, якщо йому захочеться намалювати щось за межами кола, нехай малює.
У створенні мандали необхідно враховувати наступні рекомендації:
– не розмовляйте один з одним під час роботи, тим більше на побутові теми. Тільки у виняткових випадках ви можете пошепки щось запитати і відповісти;
– максимально розслабтесь, нехай рука сама рухається по колу, сама бере «сподобалися» їй кольору;
– дійте інтуїтивно, створюйте шедевр чи не штучно, а «душею». Тут набагато важливіше зробити щирий малюнок, що відображає ваш внутрішній світ. І чим більше щирої і правдивої буде ваша мандала, тим більший ефект ви відчуєте.
На творчій роботі обов’язково має бути підпис автора, тому коли малюк закінчить роботу, в нижньому правому куті листа напишіть прізвище та ім’я автора, вік і поставте дату. Можна разом з дитиною придумати назву мандали і підписати малюнок.
4 етап. опис мандали
Наступний етап роботи – це художній опис мандали. Тут важлива думка дитини, тому запитайте його про те, що він зобразив. Буде цікаво скласти історію, казку, розповідь про свою мандале. Пам’ятайте, що це не простий опис зробленого, це велика розвиваюча робота. При словесному описі, коли малюк вербалізує малюнок, він вчиться точно передавати свої думки, переводити зорові і чуттєві образи в словесні, описові, а це, в свою чергу, сприяє розвитку зв’язку між правою і лівою півкулями головного мозку.
Поки дитина розповідає, вам необхідно дослівно записати його розповідь на окремому аркуші паперу формату А4 і потім прикріпити до мандале. Слухайте історію дитини спокійно і зацікавлено, утримуйтеся від будь-яких коментарів і своїх інтерпретацій.
5. Завершення роботи
Створіть затишну, доброзичливу атмосферу. Вимкніть світло, залишивши горіти свічки, приготуйте чай. У невимушеній обстановці поділіться один з одним своїми внутрішніми відчуттями. Попросіть дитину прислухатися до того, що він відчуває, і розповісти про це. Запитайте малюка, як змінювалося його настрій в процесі створення мандали: від підготовчого – до кінцевого етапу? Чи змінювалися відчуття по ходу виконання мандали? Яке почуття викликає мандала зараз? Що хотів би ще сказати і запитати?
З якого віку можна займатися?
1-2 року – малювання в порожньому колі (в цьому віці важливі колір і форма). Малюємо разом з мамою безпечними пальчиковими фарбами (три основних кольори: червоний, жовтий, синій).
3-5 років – розфарбовування готових мандал на вибір дитини і малювання власних. Набір олівців (не менше 12 кольорів, гуаш, кольорова пастель, вугілля, робота з кольоровим піском.
6-7 років – розфарбовування готових мандал на вибір дитини і малювання власних.
Пізніше діти і підлітки з задоволенням малюють кольоровими ручками, тушшю, простим олівцем.
На що слід звернути увагу на малюнку:
– центр – саме те, що є «ядром» особистості – «я» автора. Незаповнений порожній центр говорить про готовність до змін. Часто вся мандала є центром: дитина використовує в своїй роботі сам коло – робить з нього мордочку тваринного або сонечко. Або значна фігура в центрі займає більшу частину простору в кола. І те, і інше говорить про стійку життєву позицію і самостійності, зрілості особистості на даному віковому етапі.
– зовнішні кордони кола – усвідомлення своїх психологічних меж в процесі взаємодії з іншими, захист свого особистісного простору. Занадто щільна оболонка може вказувати на захист своїх кордонів, тривожність. Розриви, тонка, пунктирна лінія кордону – внутрішній конфлікт. Для гіперактивних дітей характерний вихід за межі кола. Сприятлива ознака – межа обведена кольоровий линів. Відсутність кордонів – дитина відчуває внутрішній неспокій.
– лінії, що зв’язують центр з зовнішніми кордонами, говорять про здатність ставити цілі і досягати їх, про доброї волі.
– порожнечі, великі незафарбовані ділянки – про бажання приховати або придушити свої почуття.
– симетрія всередині кола говорить про внутрішню гармонію з самим собою.
– асиметрія миє означати процес психологічних змін або невротичний внутрішній конфлікт (характерно для підлітків).
Після мандала-терапії дитина повертається в зону своїх емоцій, але вже в якійсь мірі збагаченої. Ця особливість мандала-терапії дає можливість дитині духовно заповнювати те, що бракує йому в неминуче обмеженою простором і часом життя, компенсувати за допомогою уяви задоволення безлічі потреб.