20.06.22р. – батьківська світлиця/спів дітям та з дітьми

Шановні батьки! Чи співаєте ви дітям? Так тримати! А чи занаєте ви, чим батьківський спів важливий і корисний для дитини?

Спів дітям та разом із ними — це проста й дієва інвестиція і в гармонійні сімейні стосунки, і в розвиток багатьох дитячих здібностей.

Нормалізується психологічний та фізичний стан

Спів дорослого дитині — це універсальне явище в усіх світових культурах. У дітей із народження «вбудована» увага до співу, а в батьків — прагнення співати дітям і в такий спосіб транслювати свою любов і турботу. Можливо, дорослі інтуїтивно відчувають те, що підтверджують дослідження: спів набагато дієвіше, ніж слова, заспокоює дитину й поліпшує її фізичний стан.

Дослідники провели експеримент, щоб з’ясувати: дітей заспокоює саме спів, чи просто батьківська увага або лагідний дотик? Дітей віком 7—10 місяців розташовували в кімнаті без будь-яких подразників — людей, іграшок абощо. Дослідники вмикали їм аудіозаписи співу та мовлення й фіксували, що довше утримує дитячу увагу й попереджує неспокій і плач. Виявилося, що навіть спів незнайомого голосу на нерідній для дітей мові утримував їхню увагу та заспокоював дітей удвічі довше, ніж мовлення рідною мовою.
Найбільш промовисто вплив співу проявився під час досліджень із передчасно народженими дітьми, яких довелося помістити в бокси для підтримки життєдіяльності. У дітей, яким співали батьки, поліпшувалися серцеві показники, вони ліпше спали та харчувалися, швидше набирали вагу.

Усе це працює не лише із немовлятами, а й із дітьми дошкільного віку й старше. Прикро, що здебільшого співочого настрою батьків вистачає максимум на перший рік життя дитини — на колискові перед сном. Потім мамину пісню замінює ютуб. А між тим старші діти вже можуть не просто слухати батьків, а й співати разом із ними. І це веде нас до наступного пункту — спільної діяльності батьків і дітей і соціальному зв’язку між ними.

Укріплюється родинний зв’язок

Родинний спів — це живе втілення зв’язку поколінь; спосіб створити спільний безпечний простір комунікації та єднання багатьох членів сім’ї. Дивно, але саме цього «співочого» способу спілкування, який ще недавно був для українців найприроднішим, — багатьом родинам зараз не вистачає.

Коли музичний керівник співає дітям на музичному занятті — він певною мірою створює дітям саме атмосферу домашнього затишку й безпеки, заспокоює їх, зміцнює приязне ставлення між усіма в групі. А коли дитина почувається спокійно й у безпеці — вона охоче береться до гри, навчання та будь-яких видів діяльності.

Якщо в сім’ї з’являється молодша дитина, спільний родинний спів може допомогти старшим дітям «привітати» нового члена сім’ї, легше призвичаїтися до нового учасника сімейної традиції.

Розвиваються навички мовлення й комунікації

Пісня — це особливий тип мовлення. Колискові, забавлянки, ритмічні скоромовки містять знакові інтонаційні звороти рідної мови. А отже, коли батьки співають дитині народні пісеньки, то здійснюють велику роботу:

  • демонструють дитині, як улаштована мова;
  • готують дитячі вушка, голос та загалом мозок до того, щоб працювати з мовленням, формулювати думки словами;
  • формують і збагачують словник дитини.

Позитивний поштовх отримують і суто музичні здібності — розвиваються звуковисотний та ритмічний слух, здатність чисто співати. А ще, спів дітям та з дітьми — це найефективніший шлях формувати дитячу здатність комунікувати.

Хтось із батьків ставить дітям аудіозаписи — мовляв, яка різниця, адже діти чують спів і можуть підспівувати. Хіба цього не досить? Утім, діти відгукуються на живу музику зовсім не так, як на звукозапис. Особливо гостро це відчувають немовлята — чи йде музика напряму від батьків, чи ні. Доросліша дитина вже намагається повторювати, підспівувати. Включаються чинники невербальної комунікації: погляди, жести, сміх, спонтанні реакції тощо. Усе це потужно розвиває здатність дитини до двосторонньої комунікації.

Згадаємо ще одну перевагу: дитячі пісні часто інтуїтивно поєднують із рухами та жестами, танцювальними елементами. Навіть якщо дорослий нічого не знає про музичне виховання, він супроводжує свій спів принаймні рухами рук та пальців. Дитина прагнутиме повторювати — і це стимулює її просторове мислення, вона навчатиметься координувати рухи свого тіла.

Активізується здатність до емоційної регуляції й самовираження

У всіх людей у мозку від народження працює механізм, який змушує прислухатися до мелодичних та ритмічних патернів, налаштовуватися на них. Коли людина чує, або передчуває внутрішнім слухом розвиток музики — це активує зони мозку, пов’язані з відчуттям задоволення й винагороди. А це, своєю чергою, допомагає утримувати емоційну рівновагу й свідомо фокусувати увагу.

Діти вже у віці трьох років легко вхоплюють емоцію, закладену в мелодію або пісню, навіть якщо їх ніяк попередньо не готувати. А в п’ять років вони цілком у змозі довільно виражати ту чи ту емоцію під час співу за допомогою інтонації, сили звуку, темпу тощо. Так вони практикуються відстежувати власні емоції та регулювати їх, і водночас — виражати себе у творчій діяльності.

Уміння регулювати власний емоційний стан та фокусувати увагу неодмінно знадобляться дітям у житті, зокрема під час навчання. Водночас це має перевагу й для батьків: із дитиною, яка вміє регулювати свої емоції, простіше домовитися. А ще — її поведінка комфортніша для всіх членів родини й насамперед для неї самої.

Формується простір радості й здоров’я

Коли батьки співають, — це добре не лише для їхньої дитини, а й для них самих! Недарма більшість людей полюбляють співати. Ми відчуваємо, що в цій діяльності є щось здорове й корисне — і дослідження це підтверджують. Отже, регулярний спів:

  • полегшує стрес, знижує рівень кортизолу в крові;
  • стимулює імунну відповідь;
  • поліпшує роботу легень, допомагає позбавитися хропіння;
  • створює відчуття товариськості, безпеки, спільного сенсу — коли люди співають у групі;
  • стимулює пам’ять;
  • допомагає впоратися з переживаннями;
  • тренує дикцію.

У підсумку процитую дослідницю Сандру Трегуб: «Я нікого  не примушувала б співати. Просто людям варто робити те, що приносить задоволення, — і ділитися цим зі своїми дітьми».

Музичний керівник Притика Т.О.

 

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *