Зважаючи на це, кожен компонент мовленнєвої системи (фонетико — фонематичні процеси, лексико — граматична будова, зв’язне мовлення з його просодичним оформленням) вважається складниками системи, що має множинні взаємопов’язані елементи і підсистеми. У звязку з цим, передбачається послідовність в організації процесу корекції усного мовлення та особистісних якостей, залучення різноманітних, в тому числі, й арт — терапевтичних засобів, які допоможуть якісно сформувати кожен компонент мовленнєвої системи, внутрішніх якостей особистості та їх взаємозалежність.
11.05.2022р.-Значення арт-терапії в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами
Значення арт-терапії в роботі з дітьми з ООП
Арт-терапія є якоюсь зв ‘язуючою ниткою між підсвідомістю і свідомістю. Таким своєрідним містком між мозком і душею. Використання цієї методики дозволяє вирішити безліч проблем. Адже найчастіше вони знаходяться не на свідомому рівні. Вони лежать набагато глибше. Саме тому їх усунення словесне або медикаментозне – завдання практично нездійсненне. Але вирішити її на рівні мистецтва, метафор і образів цілком можна.
За допомогою застосування тих чи інших видів арт-терапії для дітей завдання даного напрямку вирішуються досить швидко і ефективно.
Справа в тому, що подібна методика дозволяє:
- створити у дитини позитивний емоційний настрій;
- безпосередньо звернутися до вже існуючих фантазій або проблем, які з тих чи інших причин дитині складно обговорити вербальним способом;
- дати можливість проводити на символічному рівні експерименти з найрізноманітнішими почуттями, досліджувати їх і висловлювати в прийнятній для соціуму формі;
- творчо самовиражатися, розвивати уяву, набиратися естетичного досвіду, а також практичних навичок в образотворчій діяльності;
- підвищити адаптивні здібності малюка до повсякденного життя, знизивши стомлення, а також негативні емоційні стани, пов ‘язані з процесом навчання;
- ефективно коригувати наявні порушення та відхилення в особистісному розвитку, спираючись на внутрішні механізми зцілення та саморегуляції.
Арт-терапія в роботі з дітьми з ООП , що застосовує мистецтво, є найбільш природною формою корекції емоційних і психічних станів. При цьому використовуються такі її методи як ізотерапія, психогімнастика, музикотерапія, анімалотерапія і казкотерапія. Вони дозволяють психологу виявити ті приховані здібності, які є у дитини, а також позбавити її від внутрішніх конфліктів і від різних страхів. Принципи роботи з такими дітьми є щадними. Арт-терапія не чинить будь-якого негативного впливу на психіку малюка. Дорослий вступає в діалог з маленьким дошкільником в ігровій формі. Поступово він починає завойовувати його довіру і таким чином дізнається все те, що турбує дитину. Надалі психологом має бути прийнято рішення про те, що слід робити в такій ситуації.
Завдяки роботі з символічним матеріалом у дитини починають активно розвиватися слаборозвинені до цього моменту системи сприйняття, а також асоціативно-подібне мислення. За допомогою арт-терапії дитина значно розширює свій життєвий досвід, що надає їй впевненості в собі.
Корекційна терапія з такими маленькими дітьми володіє деякими особливостями. Наприклад, на її початкових етапах проведення заборонено застосовувати групові форми. Адже в таких випадках неминучими стають негативні емоції. Саме тому найбільш ефективною вважається проведення індивідуальної арт-терапії в роботі з агресивними дітьми.
Абсолютно неефективні в таких випадках бесіди з маленькими пацієнтами, які роз ‘яснюють їм, що себе потрібно добре вести. Основною специфікою подібних дітей є те, що їх емоційний стан характеризується як гострий. Проблеми, які існують в їхній поведінці, виникають через високий рівень страхів і тривоги, а також через сильні почуття образи і провини. Провести корекцію поведінки в такій ситуації дозволить лише зняття гостроти емоційного стану дитини. Цьому сприятимуть найрізноманітніші методи арт-терапії, але особливо ефективним в даному випадку з ‘явиться використання ліплення і малювання. Рекомендується і застосування піскотерапії. Демонстративний негативізм і агресія після проведення подібних занять змінюються у дитини на творчість та ініціативність.
Розглянемо види арт — терапії які допоможуть у вирішенні мовленнєвих та особистісних проблем дитини. На сьогоднішній день розповсюджені такі напрямки: