12.05.2022р. – Психологічні ігри на піску.

Шановні батьки та педагоги!

Пропоную вашій увазі  добірку ігор на піску, які ви  з радістю можете виконати з дітьми.

Вправа «Піщаний дощ»

Мета: вчити регулювати м’язову напругу та розслаблення; ознайомлювати з властивостями сухого піску.

Хід вправи

Педагог розповідає від імені Піщинки: «У моїй країни може йти незвичайний піщаний дощ та дути піщаний вітер. Це дуже приємно. Подивіться, як це відбувається. Ви самі можете влаштувати такий дощ та вітер». Діти повільно, а потім швидко сиплють пісок із свого кулачка у пісочницю, на долоню дорослого, на свої долоньки.Піщанка пропонує кожній дитині закрити очі та покласти долоньку на пісок, розставляючи пальці. Дорослий сипле пісок на якийсь пальчик, а дитина називає цей пальчик. Потім вони міняються ролями.

Вправа «Незвичні сліди»

Мета: розвивати тактильні відчуття, уяву.

Хід вправи

Педагог пропонує дітям вправи імітаційного характеру, що залишають слід на піску, скажімо:

•        «Ідуть ведмежата» – дитина кулачками та долонями із силою натискає на пісок;

•   «Стрибають зайці» – кінчиками пальців дитина вдаряє по поверхні піску, рухаючись у різних напрямках;

•     «Повзуть змії» – дитина розслабленими або напруженими пальцями рук залишає хвилястий слід у різних напрямках;

•     «Біжать жучки, павучки» – дитина рухає всіма пальцями. Імітуючи рухи комах (можна повністю занурити руки в пісок, руки зустрічаються – «жучки вітаються»;

•      «Крокозябла» – діти роблять на піску різноманітні відбитки, вигадуючи назви для фантастичних тварин, які залишили ці сліди.

Вправа «Візерунки на піску»

Мета: закріпити знання про сенсорні еталони та закономірності.

Хід вправи

Педагог пальцем, ребром долоні, щіточкою у верхній частини пісочниці малює різні знайомі дітям геометричні фігури, прості чи складні візерунки – прямі та хвилясті доріжки, парканчики, східці тощо – і пропонує дитині намалювати такий самий візерунок внизу пісочниці, або продовжити візерунок дорослого. Як варіант педагог може малювати на дошці певний візерунок і пропонувати намалювати його на піску.

Візерунки на піску діти можуть створювати, викладаючи у заданій чи задуманій послідовності певні предмети, скажімо, камінці, жолуді, великі ґудзики.

Педагог звертається до кожної дитини від імені Піщинки: «Сьогодні ми з тобою прикрашатимемо наш пісочний будинок. Поглянь. Які візерунки на піску можна намалювати. Намалюй так, як я. вигадай свій візерунок, малюнок. У верхній частини візерунок має складатися з кілець, а внизу – з трикутників».

Ігри із мокрим піском    

  Вправи на ознайомлення з мокрим піском

Зміст вправ на ознайомлення з мокрим піском аналогічний змісту роботи із сухим піском.

Умови організації ігрових вправ з мокрим піском:

  • у дітей не повинно бути порізів на руках, захворювань шкіри;
  • діти повинні мати фартухи з клейонки;
  • вода, яку використовують для зволоження піску має бути теплою;
  • поряд із пісочницею мають бути джерело чистої води та серветки.

Бажано, щоб дитина вже знала властивості сухого піску та ігор з ним.

Вправа «У пісочній країні  ідуть дощі»

Мета: вчити регулювати м’язову напругу та розслаблення; ознайомлювати з властивостями мокрого піску.

Хід вправи

Педагог розповідає від імені Піщинки: «У нашій пісочній країні іноді ідуть дощі, з’являються річки та озера. Хочете подивитися, як це відбувається?»

Педагог ділить пісок у пісочниці на дві частини і показує способи зволоження піску:

  • «Струмочок тече» – педагог ллє воду на одну частину піску тонкою цівочкою;
  • «Дощик мрячить» – іншу частину піску педагог зволожує через розсіювач.

Педагог звертає увагу дітей на те, що змінився колір та запах мокрого піску. Потім діти самостійно зволожують пісок. Води для зволоження має бути стільки, щоб жодна дитина не залила пісок.

Педагог звертається до дітей від імені Піщинки: «Давайте привітаємося з мокрим піском. З ним ви можете пограти у дивовижні ігри. Ви перетворитися на чарівників – будівників».

Далі проводяться вправи аналогічні тим, які проводили із сухим піском: «Незвичайні сліди.

Ігрова вправа «Відбитки»

Мета: розвивати тактильні відчуття, довільну поведінку та коментоване мовлення; вчити класифікувати та групувати предмети за різними ознаками.

Хід вправи

Відбитки, як барельєфні, так і горельєфні, на мокрому піску робимо за допомогою пасочок. Використовуються пасочки у формі тварин, транспортних засобів, різних за величиною геометричних фігур. Педагог та дитина по черзі роблять відбитки на мокрому піску. Потім дитина за словесним сигналом або за планом дорослого виготовляє серію відбитків, коментуючи свою роботу.

У таких іграх можна використовувати завдання на класифікацію предметів, наприклад: лише геометричні фігури, лише тварини.

Ігрова вправа «Хто до нас приходив?»

Мета: розвивати здорове та тактильне сприйняття.

Хід вправи

Педагог від імені Піщинки звертається до дитини: «До мене в гості приходили мешканці пісочної країни. А я у цей час сама була на гостинах. Допоможіть дізнатися, хто був у мене в гостях».

Педагог пропонує дитині відвернутися, а сам у цей час робить барельєфні чи горельєфні відтиски за допомогою пасочок у формі різних тварин. Після цього дитина відгадує тварину, яка приходила в гості.Потім дитина і педагог міняються ролями.

Вправа «Здрастуй пісок»

Мета: зниження психофізичного напруження.

Вихователь від імені феї пропонує по-різному привітатися з пісочком, тобто різними способами доторкнутися до піску.

– доторкнутися до піску кожним пальчиком по черзі однієї, потім другої руки, потім всіма пальчиками одночасно;

– легко стиснути кулачок з пісочком, потім повільно висипати його у пісочницю;

– доторкнути до піску всією долонькою-внутрішньою, потім тильною стороною;

В останньому випадку можна заховати у піску маленьку іграшку: «З тобою захотів привітатися житель піску…» Діти старшого віку описують та порівнюють свої відчуття: «тепло-холодно», «приємно-неприємно» і так далі.

Вправа «Пісочний дощик»

Мета: регуляція м’язової напруги, розслаблення.

Пісочна фея: У моїй країні може іти незвичайний пісочний дощик та дути пісочний вітерець, Це дуже приємно. Ви можете самостійно влаштувати такий дощик і вітерець. Дивіться, як це відбувається. Дитина повільно, а потім швидко сипле пісок із свого кулачка у пісочницю, на долоньку дорослого, на свою долоньку. Дитина закриває очі і кладе на пісок долоньку з розтопиреними пальчиками, дорослий сипле пісок на будь-який пальчик, а дитина називає пальчик. Потім вони міняються.

Вправа «Незвичайні сліди»

Мета:розвивати тактильні відчуття,уяву.

«Ідуть ведмежатка»- дитина кулачками і долоньками з силою надавлює на пісок.

«Стрибають зайчики»- кінчиками пальчиків дитина стукає по поверхні піску, рухаючись у різних напрямках.

«Повзуть змійки»-дитина, розслабленими пальчиками рук робить поверхню піску хвилястою (у різних напрямках).

«Біжать жучки-павучки»- дитина рухає всіма пальцями,імітуючи рух комах(можна повністю занурювати руки у пісок, зустрічатися під піском один з одним -«жучки вітаються»)

Вправа «Візерунки на піску»

Мета: закріплення знань про сенсорні еталони,встановлення відповідностей.

Вихователь малює пальцем, пензликом у верхній частині пісочниці різні геометричні фігури, прості, складні візерунки(прямі чи хвилясті доріжки, парканчики). Дитина повинна намалювати такий самий візерунок внизу на піску, або продовжити малюнок дорослого. Ті ж візерунки на піску виготовляються шляхом викладання в певній послідовності предметів, наприклад камінців, жолудів, великих ґудзиків.

Гра-вправа «Ми створюємо світ»

Мета: розвиток та розширення уявлень дитини про навколишній світ живої та неживої природи, про світ людини.

Вихователь показує способи побудови у пісочниці різних живих та неживих спільнот-місто, село, ліс, річка, озеро, острів, а потім в ігровій формі спонукає дитину будувати самостійно чи по інструкції різні природні та рукотворні спільноти.

Вправа «Ми їдемо у гості»

Мета: розвиток просторових уявлень,орієнтування на «пісочному листку» Вихователь в ігровій формі знайомить дитину з просторовими уявленнями (чи закріплює знання)верх-низ, право-ліво, над-під, центр, куток. Дитина за допомогою інструкцій дорослого пальцями «ходить, стрибає, повзає» по піску, зображуючи різних персонажів.

Гра-вправа «Кроти»

Мета: розвиток тактильних відчуттів,розслаблення,активізація інтересу.

Вихователь занурює одну руку в пісок, шевелить нею під піском(звертає увагу дитини на зміни поверхні піску) потім обережно розкопує кожен палець. потім те ж саме виконує дитина. Після того вони розкопують руки один одного (можна дути на пісок, використовувати пір’їнку, палички, пензлик).

Гра-вправа «Пісочні хованки»

Мета: розвиток тактильної чуттєвості, зорового сприймання, мислення, невимушеності.

Іграшки хочуть погратися з тобою у хованки. Вибери іграшку, яка найбільше тобі подобається. Ти закриєш очі, а вона сховається в пісок, а потім дитина повинна знайти іграшку. Можна роздувати пісок, розкопувати пальчиками, використовувати палички, пензлики.

Ігри на поверхні мокрого піску

Бажано,щоб діти вже знали особливості сухого піску і гри з ним.

Пісочна фея:у нашій пісочній країні іноді ідуть дощі, з’являються справжні річки та озера. Хочете подивитися як це відбувається?

Вихователь ділить пісок у пісочниці на дві частини показує дітям способи зволоження піску:

«Струмок тече»

Вихователь ллє воду на одну частину піску з лійки

«Дощик моросить»

Друга частина піску зволожується з бризкалки.

Вихователь звертає увагу дитини на запах і колір піску, як він змінився. Потім діти самостійно зволожують пісок.

Діти вітаються з мокрим піском. Ігри проводяться, схожі на ігри з сухим піском.

Гра «Нірки-горбики»

Діти кожним пальцем, по-черзі, потім всіма пальцями одразу робить дірочки в піску-будиночки для мишок, ліпить горбики-будиночки для черепашок.

Гра «Пісочні будівельники»

Мета: закріпити просторові уявлення,розвиток зорової та слухової пам’яті.

Жителі пісочної країни просять допомогти їм побудувати будиночки. Для початку нам потрібно намітити на піску, де будемо будувати той чи інший будинок. Наприклад, колобок полюбляє будиночки тільки круглої форми, жираф-тільки прямокутні, а бегемотик хоче жити у квадратному будиночку. допоможи жителям пісочниці.

 

Моделювання ігор-казок на піску

1. Введення у ігрове середовище.

Засоби: Заклик до уважного слухання і активної участі. Приказки, потішки, обіцянки неймовірних пригод.Поведінка дорослого: довірливий стиль спілкування, уважне ставлення до кожної дитини, діалог з кожним, знижений тон голосу, сугестивний характер висловлювання.

2. Знайомство з грою і її героями

Засоби: прослухати початок казки, історії і будування у пісочниці ігрового простору (казкової країни, замків, палаців, морів, рік, пісків), заселення його персонажами.

Стиль дорослого: позиція «відстороненого оповідача», доброзичливого і м’якого, дослідника створюваного простору.

3. Моделювання конфлікту, труднощів Засоби: дітям зачитується продовження історії, у якому відбувається щось, що руйнує створений на піску світ.Стиль дорослого: створення ситуації, у якій дитина діє самостійно, може переносити і відігравати в грі з піском негативні емоції, при цьому дорослий може виступати руйнівником, використовуючи фігурки і ляльки.

4.  Вибір допомоги. Засоби: Звернення до дитини за допомогою: що буде з мешканцями країни? Що ж робити? Як бути? Чи зможеш ти допомогти? Тільки ти з таким добрим серцем зможеш допомогти мешканцям цієї країни.

Стиль дорослого: дорослий – зацікавлена особа, що вивчає ситуацію, шукає вихід на рівні з дитиною. Дорослий переконує, підбадьорює, вселяє віру в себе, вказує на потенційні можливості дитини. Інтонації сугестивні.

5. Боротьба і перемога. Засоби: діти грають ситуацію боротьби зі злом. Тут – вони мудреці і лицарі, феї і чарівники. Кожен виступає під маскою найближчого йому персонажа. Далі відбувається відновлення, реконструкція, перетворення пісочної країни. Саме зараз діти стають Творцями – відновлюють світ відповідно до своїх побажань і набутих навиків. Будують так, щоб у новій країні всім було зручно. Посилюється успішний досвід – дітям усі вдячні.

Стиль дорослого: він підтримує, підбадьорює, виказує своє зацікавлення, виражає впевненість у тому, що у дитини все вийде. Тоді висловлює щире захоплення дитиною, дякує за вигадку і доброту.

6.  Утвердження перемоги.Засоби: спонтанне продовження гри, у якій відбувається святкування перемоги. Стиль дорослого: дорослий питає про емоційний стан дітей, думки і почуття, які виникли у процесі гри, чи сподобалося їм, що вони будуть робити, якщо раптом знову втраплять у подібну ситуацію.

7. Перспектива подальших ігор. Засоби: Розповідь про подальші ігри, пригоди. Стиль: Дорослий намагається зацікавити дитину.

Що заховано в піску?

Дорослий і дитина разом занурюють у сухий пісок долоні і починають ними ворушити, спостерігаючи за тим, як змінюється піщаний рельєф. Завдання: повністю вивільнити руки з піску, не роблячи різних рухів, лише ворушачи пальцями і здуваючи піщинки. Щоб ускладнити завдання, цю вправу можна зробити з вологим піском.

У великій кількості піску можна грати «у саперів»: руки одного гравця стають «міною», вони можуть бути занурені в пісок будь-яким чином. Завдання іншого гравця – «сапера», відкопати «міну» не торкаючись її. Сапер може діяти руками, дути на міну, допомагати собі тонкими паличками.

Дорослий замість руки може закопати іграшку (добре, якщо дитина не знає яку), тоді розкопуючи, за частинами, що відкриваються, дитина намагається здогадатися, що ж було закопано.

Можна закопувати не один, а кілька предметів і на дотик впізнавати: що чи хто це?

Будь-яку гру можна подати дитині у вигляді казки. Наприклад:

«У одній казковій країні жила прекрасна Принцеса. Вона була доброю та розумною і мала дар усіх навколо робити добрими і розумними. Тому усі мешканці її країни почувалися щасливими.

Це не сподобалося Дракону, що мешкав по сусідству. Вирішив він викрасти Принцесу і відняти її безцінний дар. Так і сталося…

Щоб принцеса ніколи не змогла дарувати радість людям, дракон перетворив її на невидану істоту й ув’язнив у підземному замку. Більше того, той, хто прийде рятувати Принцесу, своїм доторком занапастить її. І вона навіки лишиться зачарованою.

Чи можеш ти допомоги мешканцям цієї країни? Спробуй!

Також можна зробити «секрети» у вигляді букв, цифр, геометричних форм, які також треба буде знайти і вгадати по формі.

Правила

 Брати участь у всіх завданнях;

 Піднімати руку, коли хочеш щось сказати;

 Уважно слухати, коли хтось говорить;

 Правило тиші. – Будемо дотримуватися правил Піскунчика? – Вирушаймо у далеку та цікаву подорож до Піщаної країни.

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *