14.06.2022р.- Розвиток сприйняття в дошкільному віці.
Шановні батьки!
Щоб дитина гарно навчалась в школі, важливо знати як розвивається сприйняття в дошкільному віці.
Дошкільнят залучають яскраві предмети, мелодійні або оригінальні звуки, емоційні ситуації. Вони сприймають навколишню дійсність мимоволі, спрямовуючи свою увагу на те, що їх більше приваблює. Дитина, бачачи предмет, здатний оцінити відомі йому функції, інтуїтивно проаналізувати свій досвід і зрозуміти, що він бачить, чує або відчуває. Невеликий багаж життєвого досвіду допомагає зрозуміти, що це за відчуття, розпізнати предмет, звук або запах.
Розвиток сприйняття у дітей дошкільного віку дозволяє перейти їм на наступну сходинку, коли вони навчаються цілеспрямовано вивчати об’єкти, визначати їх характеристики, диференційовано сприймати окремі властивості. Що таке сприйняття дитини За кілька дошкільних років дитина проходить шлях від безпосереднього сприйняття предмета за допомогою дотиків до вміння виокремлювати суттєві ознаки і складати узагальнену уявлення про об’єкти. Функція пізнання працює наступним чином: виникає перцепція, як відображення явища або предмета за допомогою зору, слуху або торкань.
Механізм сприйняття можна коротко описати таким чином: Навколишній світ складається з безлічі сигналів: це звуки, фарби, картинки, відчутні предмети; Вдихаючи запах або торкаючись до аркуша паперу, малюк оцінює предмет, використовуючи один з органів чуття; Дана інформація надходить в мозок, де народжується відчуття; Відчуття складаються в комплексну «картинку», утворюючи сприйняття. На сприйняття також впливає раніше отриманий досвід. Органи почуттів допомагають дитині скоротити обробку інформації там, де він бачить знайому обстановку. Отримавши одного разу уявлення про іграшковому зайчика, йому не потрібно буде повторно його обмацувати або пробувати на смак. Сприйняття – основа подальшого формування пізнавальних функцій, необхідних для повноцінного розвитку, успішного навчання. Формування процесів відчуття і сприйняття З народження дитина має так званим «сенсорним сприйняттям». Запахи, тактильні відчуття, шум досягають його мозку, тільки немовля поки не вміє використовувати ці сигнали. У перші роки життя діти опановують предметної діяльністю і накопичують інформацію про властивості об’єктів, в результаті чого формуються сенсорні еталони. З трирічного віку сприйняття поступово стає точним і осмисленим. Розвиваються вищі аналізатори – зоровий і слуховий.
Дитина ще не може всебічно проаналізувати предмет або явище, але він береться найпомітніші ознаки, мимоволі порівнюючи їх з еталонами і роблячи висновки. Від загального уявлення про предмети в 3-4 роки молодший дошкільник переходить до більш складних форм інтерпретації. При активній підтримці дорослих характеристика відчуттів змінюється, дитині вдається усвідомити, що форма, колір, матеріал, величина більш абстрактні характеристики і не прив’язані до конкретного предмету. До старшого дошкільного віку дитина знайомиться з основними фігурами геометрії, виділяє всі кольори, вчиться визначати розміри предметів. Також він розуміє, що в світі є час – ранок завжди переходить в день, а потім змінюється вночі. Є досягненням усвідомлення простору – до парку від будинку потрібно дійти, а будинки і дерева тягнуться вгору. Важливість розвитку сприйняття в дошкільному віці полягає в тому, що при його обмеженому функціонуванні значно ускладниться розвиток мови, пам’яті, мислення, уваги і уяви. Даний пізнавальний процес стає необхідним помічником для прояву різних видів мислення, вміння образно говорити і придумувати яскраві історії. Види сприйняття у дошкільнят на основі перцептивних систем Основні види сприйняття у дошкільнят грунтуються на базі різних аналізаторів: Глядацька, що дозволяє візуально оцінювати все властивості предмета; Слуховий, що допомагає навчатися мови, розпізнавати рідна мова, відчувати звуки природи, чути музику; Дотиковий, що забезпечує пізнання об’єкта за допомогою дотиків. слухове За допомогою слуху дитина вчиться розпізнавати звуки рідної мови, слова і склади. Якщо в дитинстві сприйняття мови спирається на ритмічну і мелодійну структуру слів і пропозицій, то вже в 1 рік починається формування фонематичного слуху. Ще рік потрібно малюкові, щоб оформилося прийняття всіх звуків рідної мови і почалося формування звукової культури мовлення. Розвиток даної форми сприйняття найбільш ефективно при прогулянках, коли малюк слухає шум вулиці, спів птахів, стукіт дощу, кроки. Відмінне вправу – пропозиція закрити очі і спробувати зрозуміти, з якого боку співає пташка, далеко чи близько їде автомобіль. зорове Зорове сприйняття є провідним в дошкільному віці. Від нього залежить вміння читати, бачити красу світу, оцінювати небезпеку. Його провідна роль обгрунтована тим, що зір дозволяє охопити увагою весь об’єкт в цілому, а також побачити деталі. Зорові сигнали надходять перш, ніж дошкільник обмацає предмет або спробує на смак. До того ж, огляд об’єкта набагато безпечніше інших способів дослідження.
Тільки в ранньому віці, коли малюк починає осягати навколишню дійсність, його «очима» є руки. Але на цьому етапі батьки піклуються, щоб дитина перебувала в захищеному просторі і в його руках виявлялися виключно безпечні предмети. За статистикою, кількість визуалов (віддають перевагу зорове сприйняття) превалює в світі, тому розвиток даного виду вимагає особливої уваги. Завдання дорослого в дошкільному віці зорове сприйняття дитини загострити, а також допомогти йому розширити діапазон сприйманих деталей. З дошкільнятами потрібно більше малювати, вивчати картинки та ілюстрації. Саме такі діти з захопленням займаються аплікацією, збирають пазли і мозаїку, продовжуючи розвивати зорові відчуття. тактильне Тактильне або кинестетическое сприйняття безпосередньо пов’язано з дотиками. Молодші дошкільнята все ще більше довіряють своїм рукам при ознайомленні з новим предметом. Тому вони так наполегливо просять дати їм в руки те, що їх зацікавило. Детальніше про тактильному сприйнятті. Ігри з матеріалами різної структури, ліплення, природні речовини – відмінний спосіб розвивати дотик. З закритими очима діти із задоволенням скачують кульки з фольги і розгладжують її. Велику радість викликає вправу на визначення сипучого матеріалу в чашці. Очі, зрозуміло, також повинні бути зав’язані. Особливості сприйняття у молодших дошкільнят У ранньому дошкільному віці сприйняття характеризується наступними особливостями: Неотделимостью властивості від предмета. Великий пухнастий тигр у зоопарку буде названий кисой. При вивченні предметів виділяється найяскравіша, що запам’ятовує деталь. Саме тому широка капелюх відьми на зображенні перетворює всіх елегантних бабусь на вулиці в злих чаклунок. Різка зміна звичного антуражу навколо знайомого предмета заважає малюкові пізнати його. Мама і тато в бальних нарядах стають чужими людьми. Подібна специфіка характерна для дітей 3-4 річного віку, в подальшому сприйняття стане більш диференційованим, будуть виділятися окремі функції, ціле вирване на приватне. Сприйняття простору дітьми 3 – 4 років Складність розуміння простору полягає в нездатності його помацати, понюхати і побачити. Першим кроком стає упізнання «близького» простору, тобто навколишнього світу на відстані витягнутої руки з іграшкою. Надалі молодший дошкільник починає усвідомлювати поняття «далеко-близько», але вони не точні. Невеликі статуї на мосту можуть здаватися ляльками, і дитина цілком може попросити мати дістати одну з них.
Згідно з дослідженнями, для того, щоб дошкільник почав правильно сприймати простір, йому необхідно спочатку оцінити власне тіло в цьому світі. Навчитися розрізняти і називати руки і ноги, розуміти, які частини тіла парні. Додатковий спосіб для оволодіння поняттям простору – постійна робота дорослого, спрямована на вказівку напрямку. Чим частіше звучать слова: «право», «ліво», «збоку», «попереду», «у», тим простіше дитині буде освоїти орієнтування в просторі. Наступний етап – завдання на порівняння довжини, ширини і висоти. Згодом малюк починає вирішувати такі завдання «на око», демонструючи розуміння того, що таке простір і як розташовуються в ньому люди і предмети. сприйняття кольорів Різниця квітів є малюкові з раннього віку. Зараз мова не йде про найтонших відтінках, але основні тони спектра він виділяє. У 3-4 роки дошкільник чітко розрізняє 4 основних кольори: Червоний; жовтий; синій; Зелений. Подібний аспект пов’язаний з віковою особливістю бачити головне, відкидаючи несуттєве, тобто, незрозумілі і невідомі відтінки. Дані, еталонні відтінки засвоюються мимохідь, без спеціального навчання. Але для того щоб малюк не страждав «бідністю» колірного сприйняття, назви інших тонів і відтінків йому необхідно називати і показувати. Діти схильні замінювати колір поняттями «красиво» і «некрасиво», в результаті чого виникають картинки, де відтінки об’єктів мало відповідають реальності. У цьому віковому періоді фарби відкидаються як несуттєвий фактор, основою стає форма.
Тому розвиток сприйняття кольору має складатися з вправ, де найпростіші завдання скласти елементарну колірну фігуру змінюються на більш складні. Особливості сприйняття у старших дошкільників Старший дошкільний вік відзначається наявністю сформованих просторових уявлень. Дитина добре орієнтується в просторі, сприймає відстані і відносини між об’єктами, вміє наочно моделювати частина конкретного приміщення. Також здатний побудувати модель сюжету оповідання чи казки. Майбутній школяр вже здатний оцінювати таке абстрактне поняття як час, а також бачити навколишній світ з точки зору естетики. Саме ці два напрямки потребують найбільшої уваги. сприйняття часу Головні особливості сприйняття у дітей старшого дошкільного віку – це усвідомлення комбінації простору і часу. Однак неможливість почути чи помацати дані величини ведуть до їх тривалого розпізнаванню. Дитина в 5-6 років здатний запам’ятати тимчасові проміжки: вчора, сьогодні, завтра, хвилина, година, але навички використання даних понять відсутні. Своєрідність сприйняття часу пов’язане з тим, що дитина не має можливості направлено їм маніпулювати, а терміни – просто слова, які не мають візуального вираження. У цьому віці ще слабо диференціюються тимчасові показники послідовності подій – вчора, завтра, післязавтра. Уже усвідомлюється майбутнє час, але минуле викликає утруднення. Дошкільнята із задоволенням говорять, ким вони будуть, коли виростуть, що вони будуть мати, чим займуться. Минуле у них сприймається дискретно і спливає в образах запам’яталися подій. Дорослі допоможуть дитині сприймати невеликі відрізки часу, якщо будуть співвідносити його діяльність з часовим інтервалом: за 10 хвилин намалювати будиночок з садом, через 3 хвилини сісти за стіл, 1 хвилину чистити зуби. естетичне сприйняття Зате естетичне сприйняття розквітає «пишним цвітом». У старшому дошкільному віці кожна дитина – творець. Діти ліплять, малюють, конструюють, дані заняття допомагають їм краще пізнавати світ. Значна заслуга в цій діяльності належить зоровому сприйняттю. Старший дошкільник навчається цілісно оглядати об’єкти, простежуючи контур і виокремлюючи деталі.
Ця інформація стає зразком, на який дитина орієнтується в своєму малюнку і ліплення.
Якщо судження п’ятирічної дитини про естетику визначається зовнішністю, а предмети оцінюються за принципом «подобається – не подобається», то в 6-7 років дошкільник звертає увагу на художню композицію, на сполучуваність кольору. Наприклад, в картині він вже здатний вловлювати що не лежать на поверхні характеристики, які художник вклав у зміст. Завдання батьків і вихователів не просто повідомити дитині про красу того чи іншого об’єкта. Важливо зрозумілими словами пояснити, що саме забезпечує естетику явища, взаємозв’язок між окремими рисами і цілісним результатом. Регулярні заняття такого характеру допомагають виховати почуття прекрасного в маленьку людину. Він навчиться бачити красу в стукіт крапель по склу або падаючих листі.