17.05.2022р. – Музикотерапія в житті дитини
Музикотерапія, як метод психологічної корекції
Види музикотерапії відрізняються по переважної спрямованості:
– рецептивна (людина залишається пасивний і в його завдання входить лише прослуховування твори або виділення певних моментів в мелодії);
– активна (людина сама активно створює музику або звуки за допомогою гри на інструментах, відбиванні ритмів або співу);
– інтеграційна (об’єднує в роботі кілька видів мистецтва, крім музичного, де можуть бути включені малюнки і драматична імпровізація, поєднання з поезією і розповідями).
Кожен з методів, будучи універсальним має свої нюанси, більш підходить для групових або індивідуальних сеансів, тому підбирати потрібну програму повинен музичний психотерапевт, а очікування, що від самовільного прослуховування творів ви отримаєте настільки ж видимий ефект може не виправдатися, а також погіршити стан.
Музикотерапія при неврозах, емоційної нестабільності і багатьох порушеннях психічної сфери займає все більш міцні позиції, а в деяких випадках може повністю замінити медикаментозну терапію. На даний момент види музикотерапії розділилися на дві основні школи: американську і шведську. Американське напрямок зосередилося на вивченні вплив певних музичних композицій на психічну сферу людини, внаслідок чого були створені каталоги творів, що використовуються при певних розладах. Основа поділу відбувається по впливу твору, або стимулюючого або седативного.
Основною теоретичною базою є теорія психоаналізу і необхідна розрядка переживань (катарсис), що досягається за допомогою музики. Мета творів – відкрити канали для переживання і випуску накопичених емоцій, що актуально при роботі зі страхами, тривожними і іншими механізмами, блокуючими природних хід процесу емоційного проживання. Музичні твори, впливаючи на сферу чуттєвого сприйняття, спочатку актуалізують переживання, потім допомагають їм набрати силу і вилитися, за допомогою звуків. Тоді, коли психіка зупиняє нестерпні емоції, музика дає можливість протікати їм безпечно і ритмічно, рухаючись за тональністю твору. Американська модель психотерапії підбирає для кожного захворювання або порушення свій твір, який показав результативність знаходження катарсису.
Шведська школа музикотерапії не проводить чіткої каталогізації творів і ставить на чільне місце вплив музики навіть на фізичному рівні і сприймається, як спосіб отримати доступ до самим глибинних особистісних верствам. Музика використовується як спосіб встановлення контакту, коли людина веде себе закритим чином, і немає можливості працювати в системі діалогового спілкування, тоді можна працювати через емоції викликає музика і говорити про переживання людини, пов’язаних з нею. Музика також ділиться на активизирующую і заспокійливу, і основа застосування будується на виборі автентичних звучань (при зниженому настрої, апатії вибираються тихі та спокійні твори, при гніві і порушення – гучні і насичені, що дозволяє актуалізувати стан людини і надати йому власні переживання для усвідомленого контакту ).
Сеанси музичної терапії не займають багато часу (зазвичай слухається один твір тривалістю від п’яти хвилин до півгодини, а потім відбувається обговорення того, що відбувається). При індивідуальній роботі спрямованість може відштовхуватися від запиту клієнта і варіюватися від зустрічі до зустрічі, або ж буде підібраний комплекс для домашнього прослуховування. При групової терапії витрачається більше часу на встановлення безпечної довірчої обстановки між учасниками групи, а вибір творів буде залежати від спрямованості групи (пацієнти з неврозами або люди з депресивним розладом, гіперактивність або безсоння).
Музика має безпосередній вплив на різні системи органів людини – вона впливає на частоту і глибину дихання, серцеві скорочення, темп роботи нейронних шляхів, напруга або розслаблення м’язів. Через подібне опосередкований вплив можливо домогтися змін в емоційному стані, це вплив найбільш повно описано в тілесно-орієнтованої психології, що займається взаємозв’язком соматичних прояви і емоційних переживань. На прикладах видно, як людина знаходиться в тривозі заспокоюється. Коли знижується частота серцебиття, а як досягати подібного – за допомогою медичних препаратів або за допомогою прослуховування музики залишається питанням вибору, як для самого пацієнта, так і для його терапевта.
Музикотерапія при неврозах, розвитку навичок спілкування, регуляції психовегетативних реакцій і виведенні емоційних відгуків при діалогової психотерапії є найбільш успішним методом. Робота відбувається шляхом нормалізації емоційного фону, завдяки отриманню розрядки і посилення усвідомлення наявних проблем через контакт і актуалізацію їх в музиці. Коли знята гостра фаза і ресурси людини є стійкими і наповненими можлива постановка конфронтації з наявними труднощами і пошук нового рішення, яке можна знайти в самому творі, використовуючи чутливість клієнта і його уяву. Далі музична терапія допомагає освоєнню нових способів емоційного пред’явлення в світі, а також формуванню нових життєвих стратегій і соціальних відносин.