09.05.2025р. – Реалізуємо освітні завдання за темою “Рух в природі” (підтема “На землі, над землею, під землею”).
Доброго дня, шановні батьки та діти.
1. Прочитайте дитині жартівливу казку про перегони черепашки та зайця.
Заєць був відомий у всьому лісі своєю силою та швидкістю. Без особливих зусиль він міг долати великі відстані за дуже короткий час, навіть не спітнівши.
Одного разу заєць шкутильгав повз черепаху, яка важко пробиралася через ліс. Заєць зупинився і почав сміятися.
«З твоїми короткими лапками і великим панциром, ти найповільніша тварина, яку я коли-небудь бачив! Дивись, щоб ти не заснув під час бігу!» — підбадьорював заєць, тримаючись за живіт від сміху.
Черепаху не збентежили слова зайця. Вона продовжувала повільно переступати з ноги на ногу.
«Мені справді доводиться дуже уважно придивлятися, щоб зрозуміти, чи ти рухаєшся, чи стоїш на місці. Скільки часу тобі потрібно, щоби пройти десять метрів? Цілий день?» — продовжував репетувати заєць.
Тоді черепаха зупинилася. «Ти можеш продовжувати сміятися з мене. Досі я завжди приходила до місця призначення. А якщо добре подумати, то я навіть думаю, що перемогла б тебе в перегонах», — сказала черепаха, посміхаючись.
Вони швидко домовилися, що лисиця буде суддею, і через деякий час зустрілися біля старої берези, на узгодженому місці старту перегонів.
«Хто першим добіжить до великого ставка, той і виграв перегони», — оголосила лисиця. «Ви готові? Три, два, один — уперед!» — крикнув він і відкрив перегони.
Немов блискавка, заєць зірвався з місця і помчав геть. Через деякий час він уже подолав половину дистанції. Обернувшись, він побачив, що черепаха просунулася лише на кілька кроків.
«Якщо це так легко, то я ще маю достатньо часу, щоб зробити короткий похід до морквяного поля», — подумав заєць. Під радісні вигуки тварин, що спостерігали за ним, він пішов прямо до великого поля і з насолодою відкусив кілька морквин.
Коли через кілька хвилин він повернувся на бігову доріжку, то побачив, що черепаха все ще стоїть біля стартової лінії. Насилу переставляючи ноги, вона повільно поповзла лісом.
«А тепер поквапся!» — гукнув їй заєць і розвернувся. Птахи, миші та лисиці, які спостерігали за цим видовищем, підбадьорювали зайця. Під аплодисменти глядачів заєць виконав кілька трюків і сміливих стрибків.
Однак від постійного руху та смачних морквин заєць швидко втомився. Тому перед самим фінішем він приліг на траву, щоб трохи відпочити. Не встиг він прилягти, як поринув у міцний сон.
Раптом його вирвали з дрімоти гучні вигуки та оплески. Він розплющив очі й ледве повірив у те, що побачив. Черепаха переступила фінішну лінію і виграла перегони.
«Вітаю, люба черепашко. Ти виграла перегони!» — вигукнула лисиця. Усі лісові звірі привітали черепаху й разом із нею святкували неймовірну перемогу.
«Я вибачаюся за те, що насміхався з тебе. Ти довела, що не важливо, як швидко ти рухаєшся, а як наполегливо ти йдеш до своєї мети. Ти була розумнішою і стійкішою за мене», — сказав заєць.
Черепаха посміхнулася і подякувала зайцеві за його чесність. Вона запропонувала йому дружити й разом подорожувати лісом.
– Обговоріть можливі варіанти причин, чому черепашка перегнала зайця, як це в неї вийшло. Стимулюйте дитину до обговорення різних варіантів вирішення ситуації.
Запитання до дитини:
– Як ти думаєш, це хитрощі чи жарт з боку черепашки?
– Чи зможе повільна черепаха перемогти швидкого зайця в перегонах?
– Чи можна так вчиняти?
– А як треба було б вчинити правильно?
– З’ясуйте з дитиною, які наслідки матиме заздрість і самовпевненість, і як важлива наполегливість; хто ж із тварин швидший/повільний.
2. Запропонуйте дитині пригадати тварин, які рухаються повільно (черепаха, равлик, лінивець, коала, черв’як).
2. Попросіть дитину пригадати, які тварини живуть під землею, які на землі; які можуть знаходитися в повітрі.
Обговоріть:
- Які особливості, здібності й можливості надає життя під та над землею.
- Які здібності й можливості втрачають ті тварини, які живуть на землі.
- Чому це відбувається?
- Дозвольте дитині пофантазувати, що було б, якби люди мали можливості ті, що й тварини, які вміють літати та жити під землею.
3. Проведіть рухливу гру «Над, під, на землі».
Дорослий називає тварину, а дитина рухами визначає місце її мешкання. Умовні дії «під землею» – сісти навколішки; «на землі» – стояти, поставивши ноги на ширину плечей; «над землею» – підстрибнути. Наприклад , дорослий називає крота, кріт живе під землею, дитина мусить присісти навколішки.
4. Запропонуйте дитині пограти в дидактичну гру «Хто як рухається».
5. Запропонуйте дитині пограти у гру “Найвище – найнижче”.
Це завдання допоможе дитині розвинути навички порівняння і впорядкування істот за зростом (довжиною та висотою). Дитині пропонується розглянути малюнки (миша, жирафа, їжак, заєць, равлик, мавпа, бегемот) і впорядкувати зображених істот за зростом (довжиною) від найвищої (найдовшої) до найнижчої (найкоротшої), ураховуючи те, як вони виглядають у реальному житті (найвища – жирафа, найнижчий – равлик). Дитині потрібно буде проставити біля малюнків номери (від 1 до 7). Виконуючи завдання, дитина розвиватиме навичку порівняння «високі» чи «низькі» предмети, логічне мислення, закріпить знання про цифри й числа від 1 до 7.
6. Запропонуйте дитині пограти у гру “Швидкий – повільний”, переглядаючи відео.
Підготували:
-вихователі Людмила ДРУК, Валентина СКІДАН, Тетяна ГНОЙОВА;
-вчителі-логопеди: Наталія САСОВА, Наталія ФЕДИШИН.