03.05.2022р.- Консультація для батьків «Орф-метод як терапія», мовленнєва вправа «Ой, без дуди, без дуди» за концепцією К.Орфа, музично-рухова гра-вправа з м’ячем
Спецгрупа «Малятко»
Консультація для батьків «Орф-метод як терапія»
Для дітей із особливими освітніми потребами музика — це не просто задоволення й радість. Вона необхідна для особистісного розвитку: корегує поведінку й реакції, спонукає логічно діяти. Невербальне спілкування — комфортне для дітей із особливими освітніми потребами , оскільки більшість з них не можуть говорити та часто не розуміють елементарних словесних інструкцій. Натомість діти жваво відгукуються на музичну мову, відчувають логіку розгортання музичного твору — тілесно й емоційно реагують на нього, виражають свої почуття.
Для роботи з дітьми із особливими освітніми потребами ідеальним є такий музичний метод, що передбачає не лише педагогічний процес, а й терапію творчістю, звуками, ритмами та рухами. У цьому сенсі ідеальним є Орф-метод, який декларує гармонійне й збалансоване навчання музики. І це значно ширше завдання, ніж просто розвиток музичних здібностей.
В основі Орф-педагогіки — музика й рух. Вони з’являються в житті людини вже в момент перших ритмічних поштовхів серцебиття, ще в утробі матері. Звучати й рухатися притаманно всьому живому. І коли дитина починає видавати звуки, чи то музикувати, вона ніколи не робить це відокремлено від руху. На ранньому етапі розвитку — завжди об’єднує ці дії. І Орф-метод, «розуміючи» дитину, надає їй повну свободу.
Орф-метод вирізняється імпровізаційністю. Академічна система музичної освіти побудована на вивченні вже готового, кимось створеного матеріалу, тобто на його інтерпретації. Якщо спиратися на теорію еволюції, здатність до інтерпретації з’являється в людини лише на основі сформованого досвіду — до неї треба «дорости».
Орф-метод насамперед знайомить дитину зі світом творчості: кожен пробує вигадувати власні музичні шедеври, проявлятися за допомогою звуків та рухів. У кожної дитини формується власний композиторський, руховий творчий доробок, а відтак виникає зацікавлення творчістю інших.
Орф-метод дає змогу дитині відчути музичний процес, прожити його емоційно, «привласнити» його, тобто зрозуміти, як свій власний. Основа Орф-музикування — це елементарний підхід.
Світ, як і музика, складається з безлічі елементів. Уміння бачити й розрізняти ці елементи дають можливість ліпше розуміти все, що відбувається навколо. Діти створюють елементарні музичні форми з простих, зрозумілих для себе елементів. А відтак вчаться синтезувати й аналізувати, компонувати прості елементи в складніші.
Орф-музикотерапія не передбачає кінцевого результату, тобто конкретної музичної або танцювальної дії, яку можна та потрібно представляти глядачам. У педагогічному процесі результатом є як сам процес, так і кінцевий результат: виступ, показ створеного. Але цей виступ не є повністю прогнозованим, бо передбачає імпровізацію, свободу проявів кожного з учасників. Саме в цій свободі та креативності полягає суть терапевтичного ефекту Орф-педагогіки.
За Орф-методом музику створюють тут і зараз. Діти щоразу потрапляють у ситуацію, як у звичайному житті, де треба спонтанно реагувати на ту чи ту ситуацію.
В роботі з дітьми я використовую різні види діяльнгості, які складають основу Орфівської системи музичного виховання. А саме:
- мовленнєві та музично-рухові вправи,
- гру на еленментарних музичних інструментах,
- елементарний музичний театр.
Шановні батьки! Пропоную вам разом із дітьми розучити мовленнєву вправу, де текст супроводжується рухами, які дають дітям змогу усвідомити багатство і різноманітність музичних ритмів та інтонацій, готують їхній голосовий апарат до співу, сприяють розвитку слуху.
Мовленнєва вправа «Ой, без дуди, без дуди»
Ой, без дуди, без дуди (Плескають)
Ідуть ніжки не туди. (Тупають)
А як дудочку почують: (Плескають)
Ду-ду-ду, ду-ду-ду, (Імітують гру на дудочці)
Самі ніженьки танцюють: (Тупають)
Ду-ду-ду, ду-ду-ду. (Імітують гру на дудочці)
Музично-рухова гра-вправа з м’ячем
Після мовленнєвої вправи запропонуйте дитині погратися із м’ячем. Звучить «Дитяча полька» М.І.Глінки, під яку дитина прилаштовується до середовища, його акустичних можливостей. Пропонуйте дитині під цю музику вільну гру із м’ячем.
Наприклад, дитина хоча б раз підняла м’яч і вдарила ним об підлогу. Цей рух підлаштовуйте під ритм, показуйте дітям, як його можна виконати. Дітина повторює. Далі відпрацьований музично-руховий елемент використовуємо в грі. Коли звучить незнайома музика, дітина імпровізує, рухається, як завгодно. Та коли звучить музика М.І.Глінки «Дитяча полька», слід виконувати «заплановані» рухи. Спочатку дітина просто повторює рухи за вами, але поступово сама починає помічати зміни в музиці.