07.11.2024 р. – Арт-терапія в роботі з дошкільниками

Арттерапія — це терапія мистецтвом.

Це метод психотерапії, який дозволяє з допомогою творчості пережити внутрішні конфлікти,  тривогу, страхи, що турбують людину. Арттерапія підходить не лише дітям, а й дорослим. Перевага цього методу у роботі з дітьми є такою, що цей метод є достатньо екологічним.

Під час арттерапії можна лише малювати?

Ні, можна танцювати, створювати казки, ліпити з пластиліну, тіста чи працювати з піском. Будь-яка творча діяльність, що допомагає проявити та висловити свої емоції. Психолог не розпитує дітей, що з ними відбувається чи що вони відчувають, натомість створює умови, в яких дитина може самостійно обрати творчий інструмент для самозцілення.

Чим арттерапія відрізняється від заняття з  малювання? 

На занятті з  малювання важливий результат. Дитина виконує певне завдання, яке їй дає викладач. Натомість в арттерапії важливий сам процес. З допомогою гри та творчості дитина проявляє  те, що турбує її всередині: через тип фарби, кольори, сюжет, який вона хоче зобразити тощо.

Чому арттерапія ефективніша у роботі з дітьми, ніж бесіда?

Діти проявляють себе через творчість (або гру). У такий спосіб вони самостійно знаходять внутрішній ресурс, щоби впоратися з проблемою, яка їх турбує. Якщо з дорослими ми можемо проговорити якісь моменти, то з дітьми все інакше. Ми комунікуємо з ними невербально, часто на символічному рівні. І  це допомагає не нашкодити їм.

Арттерапія — це інструмент, який застосовують в групі, чи він може бути також індивідуальний?

Формати можуть бути різні: індивідуальний, груповий, сімейний.

Чи оцінюється робота дитини?

Ні. Ми фокусуємося на процесі. Зцілює процес, а не результат. На початку кожного заняття ми говоримо дітям, що вони можуть малювати так, як забажають. Немає правильного чи не правильного результату. І якщо їм раптом щось не сподобається у процесі, вони завжди можуть відкласти аркуш та почати все спочатку.

Що потрібно для арттерапії? 

Простір. Бажано, щоби він був один і той самий, а також однакова команда волонтерів, психологів чи педагогів, які працюють з дітьми. Доречно мати різні творчі інструменти: фарби гуаш, олівці, фломастери, природні матеріали, камінчики, ракушки, багато паперу тощо.

Що можна казати під час арттерапії, а що не можна? 

Ми – психологи – завжди присутні, але стараємося менше втручатися у сам процес. Водночас ми уважно стежимо за тим, що роблять діти, зацікавлені в процесі творення. Завдяки запитанням ми також допомагаємо дитині більше розповісти про те, що вона намалювала. І може виявитися, що дитина намалювала супергероя, який наприклад, має суперсили та захищає Україну. І тоді психолог розуміє, що внутрішня сила дитина, яку вона зобразила у цьому персонажі, допомагає їй впоратися зі страхом чи тривогою.

Ми даємо дитині можливість прожити історію, яку вона самостійно творить. А ми будемо поряд та підтримаємо її у цьому.

Арттерапія допомагає одразу чи це про довготермінові результати? 

Чим більше занять, тим триваліший ефект. Але вже після кількох занять батьки помічають, що діти стають спокійніші, більш розслаблені, менше тривожаться, краще сплять.

Чи можна говорити, що арттерапія — це корисний інструмент для роботи з дітьми під час війни? 

Однозначно так. Складно зараз назвати більш ефективний інструмент, ніж арттерапія. Діти приходять з різними симптомами: страх, тривога, агресія тощо. І арттерапія допомагає дитині самостійно зцілитися, адже вона створює ту історію, яку їй треба прожити. І тому дорослим важливо не втручатися у цей процес, адже так ми можемо порушити баланс. А невтручання, підтримка допомагають дитині прожити якусь конфліктну внутрішню ситуацію.

Зараз Дітки часто малюють дім, вони будують шалаші  чи халабуди, створюють будиночки з камінчиків або в піску. І така внутрішня робота для діток є дуже терапевтичною. Те, що зовні неможливо змінити, можна на символічному рівні програти, промалювати, проліпити.

 Автор статті: Ганна Аргірова

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *