ШАНОВНІ БАТЬКИ!

ПОГРАЙТЕ РАЗОМ ЗІ СВОЇМИ ДІТЬМИ!!!

 

ДИДАКТИЧНІ ІГРИ

(за методикою І.Сухіна)

«Чарівний мішечок». По черзі ховайте в непрозорий мішечок шахові фігури і просіть малюка на дотик визначити, яка фігура захована. Для більшого ефекту дозвольте і дитині ховати фігури, а самі вгадайте, яка фігура в мішечку. Іноді ви «не вгадаєте», і малюк із захопленням вкаже на вашу помилку. В іншому варіанті гри в мішечок ховаються всі фігури відразу, і дитина на дотик шукає певну       фігуру.
«Шаховий теремок». Зробіть із дерев’яної шахової дошки «теремок».  За казковим сюжетом до теремка по черзі забіжать шість різних білих фігур: від пішаки до короля. Король може забратися на «теремок» і розвалити його, а інші фігури   допоможуть         «теремок»  «побудувати».
«Шаховий колобок». Дидактичну гру-інсценізацію казки «Колобок» можна провести так: «Дід» – король, «Баба» – ферзь, «Заєць» – пішак, «Лисиця» – кінь, «Вовк» – слон, «Ведмідь» – тура, а Колобок – кулька або клубок. Малюк повинен назвати всі шахові фігури від яких Колобок тікає. Але в кінці казки «Лисиця» Колобка     не з’їсть – він від неї     втече.
«Шахова ріпка». Посадіть «ріпку» – клубок. Біля нього малюк по зростанню вибудовує білі або чорні фігури, пояснюючи: «Дідка» – це король, «Бабка» – ферзь, «Внучка» – слон, «Жучка» – кінь, «Кішка» – тура, «Мишка» – пішак.
«Велика і маленька». Поставте перед дитиною шість різних шахових фігур. Попросіть вибрати найвищу, назвати її, відставити убік. Потім малюк виділить найвищу з решти фігур і т.д.

«Заборонена фігура». Поставте шахові фігури перед дитиною в один ряд. На ваше прохання малюк буде називати і показувати всі фігури, крім «забороненої», яку вибирають заздалегідь. Замість назви «забороненої» фігури треба сказати «секрет». Потім поміняйтеся ролями і, називаючи фігури, на які вказує малюк, іноді «помиляйтеся». Якщо дитина не помітить вашу помилку, самі вкажіть на      неї.
«Що спільного?». Візьміть дві будь-які шахові фігури і запитайте малюка: «Чим вони схожі? Чим відрізняються?» (кольором, формою).
«Білі і чорні». Поставте на столі  шість білих і чорних фігур. Починаючи дидактичну гру, відставте в сторону одну з фігур, називаючи її і її колір. Наприклад: «Білий ферзь». Дитина, продовжуючи гру, повинен вибрати шахову фігуру іншої назви і кольору (така умова) і обов’язково назвати її. Наприклад: «Чорний король». Потім іншу фігуру називаєте ви і т. д.
«Відгадайка». Сховайте в кулаці яку-небудь шахову фігуру. Запропонуйте дитині здогадатися, що це за фігура.  Потім фігуру ховає дитина.
«Купа мала». Всі шахові фігури лежать у купі. Ви закриваєте очі, берете яку-небудь фігуру і  дотиком обстежуєте її. Обрану шахову фігуру ви навмисне називаєте неправильно, відкриваєте очі і питаєте дитину: «Так?». Малюк повинен вас  виправити.         Потім         поміняйтеся        ролями.
«Школа». Переверніть шахову дошку клітинами вниз, у поглиблення поставте шахові фігури і скажіть дитині: «Це твої учні. Як звуть цього учня?.. А         цього?..»
«Колір». Попросіть малюка поставити в ряд всі білі або всі чорні шахові фігури. Коли дитина виконає завдання, поміняйтеся ролями і, маючи ряд білих фігур, «помилково» поставте там  одну дві чорні. Малюк повинен помітити   вашу помилку         і        вказати       на      неї.
«Ряд». Запропонуйте дитині поставити в один ряд пішаки; коней; слонів; тури; ферзів; королів. Потім дитина повинна попросити про це вас і проконтролювати виконання завдання.
«Піраміда». Порадьте дитині на білу туру поставити чорну, потім знову білу і чорну, а на самий верх білого пішака. Запитайте у дитини, чи можна побудувати            піраміду     з        інших         фігур.
«По зростанню». Попросіть дитину по зростанню розставити шість різних шахових фігур одного кольору, називаючи ці фігури.
«Догонялки». Виберіть одну з білих фігур, наприклад пішака, імітуйте її біг по столу. Після цього запропонуйте дитині вибрати і назвати якусь чорну фігуру і пуститися їй навздогін за вашою. Нехай ваша шахова фігура «біжить» не дуже швидко, і фігура малюка її наздожене. Потім поміняйтеся ролями.
«Хованки». Сховайте в кімнаті кілька шахових фігур. Дитина повинна знайти їх і назвати. Потім фігури ховає малюк. Правда, в цьому випадку ви ризикуєте   залишитися            з     неповним   комплектом         шахів.
«Хто швидше?». Всі шахові фігури лежать на столі. Запропонуйте дитині позмагатися з вами у такій грі: хто швидше збере в певному місці дві – три однакові шахові фігури.

 «Над головою». Назвіть яку-небудь шахову фігуру. Дитина повинна її швидко         знайти        і        підняти      над    головою.
«На стільці». Поставте на стілець яку-небудь шахову фігуру. По різні сторони від стільця, але на рівній відстані від нього станьте з дитиною. Долічіть до трьох і на рахунок «три» біжіть до стільця. Той, хто першим схопить шахову фігуру,       повинен         назвати      її.
«Прибери таку ж». Всі шахові фігури стоять або лежать на столі. Приберіть одну з них в коробку. Попросіть малюка назвати цю фігуру і покласти в коробку таку ж, тільки іншого кольору шахову фігуру і т. д.
 «Повна світлиця». Повний набір шахових фігур розташовується на столі. Поруч (клітинами вниз) лежить розкрита шахівниця (або коробка для фігур). Запропонуйте дитині взяти одну фігуру, назвати її і покласти «спати» в шахову дошку (коробку). І так далі, поки всі шахові фігури не опиняться в коробці.

Дві останні дидактичні ігри призначені для того, щоб зробити процес збору шахових    фігур          після           заняття       досить        цікавим.
Для індивідуальних занять найбільш ефективні такі дидактичні ігри завдання: «Чарівний мішечок», «Шаховий теремок», «Шаховий колобок», «Шахова ріпка», «Заборонена фігура», «Угадайка», «Піраміда», «Хованки», «Догонялки»,«Школа»,«Повна       світлиця».
При проведенні групових занять можна порекомендувати гри завдання: «Хто швидше?», «На стільці», «Над головою», «Ряд», «Білі і чорні», «Що спільного?», «Велика і маленька», «Заборонена фігура», «Чарівний мішечок», «Шаховий теремок», «Шаховий колобок», «Шахова ріпка».

 ЗАПРОПОНУЙТЕ ДИТИНІ ВІДГАДАТИ ЗАГАДКИ ПРО ШАХИ

 Не живе в звіринці,

Не бере гостинці.

Навкіс лише ходить,

Хоботом не водить.

(Слон)

 

Я стою на краю,

Шлях відкриють – я піду.

Тільки прямо я ходжу,

А як звати – не скажу!

(Тура)

 

Гладку люблю,

Розчищену дорогу.

І хоч куди, але на крок

Посунути я можу ногу.

(Король)

 

Маленький, чепурненький,

Всі поля пройшов

І фігуру знайшов.

(Пішак)

 

Два брати

Через поле дивляться,

А підійти один до одного

Не можуть.

(Королі)

 

Він полями дивно ходить,

Ніби завертає вбік.

Йде на дві клітинки прямо,

Потім вбік одразу – скік!

(Кінь)

 

 

 

 

 

 

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *