19. 05. 2022 р. – Корисні ігри та цікаві вправи. (Логопедична група”Грайлики”)

Шановні батьки!

Пропоную вам добірку логопедичних ігор та вправ на розвиток  слухової уваги, сприймання, пам’яті; розвиток фонематичного слуху; розвиток дихання, голосу; розвиток  рухливості органів артикуляційного апарату.

Ігри та вправи на розвиток слухової уваги, сприймання, пам’яті

“Що ти почув?”  Дитина тихо сидить у кімнаті. Запропонуйте заплющити очі й послухати звуки вулиці. Через деякий час дозвольте розплющити очі, та розпитайте дитину про її враження. Можливо вона почула гудок машини або сміх дітей, можливо – голос пташки чи ваше дихання і т.д.

“Де плескали в долоні?” Дитина стоїть посеред кімнати із заплющеними очима. Ви тихенько станьте у будь-якому кутку кімнати, та плесніть у долоні. Дитина, не відкриваючи очі повинна вказати напрямок, звідки вона почула  плеск.

“Доручення”  Дитина сидить на відстані 5-6 м від дорослого . У вас на столі лежать різні іграшки. Ви чітко, середньої сили голосом звертаєтесь до дитини: “Візьми м’ячик і поклади його на килим” або: “Візьми зайчика і посади його на стілець” і т.д. Потім даєте завдання вже тихим голосом.

“Запам’ятай слова”  На столі під серветкою лежать предметні картинки або іграшки. Ви пропонуєте дитині послухати два-три слова-назви, запам’ятати їх, а потім знайти на столі відповідні картинки (іграшки).

Розвиток фонематичного слуху

“Впіймай звук!”  Поясніть дитині, що ви будете вимовляти різні звуки, а їй потрібно буде плеснути у долоні – “впіймати звук”, коли вона почує заданий  звук. Необхідно дотримуватись принципу від простого до складного:
– звук [а] серед у, у, а, у;
– звук [а] серед о, а, і, о;
– звук [і] серед и, е, і, и;
– звук [с] серед л, н, с, п;
-звук [с] серед  ш, ж, ч, с і т.д.

“Повтори!”  Запропонуйте дитині повторити за вами склади:
– та-та-да – пі- пи – ат-от,
– па-па-ба – мі-ми – ум-ом,
– ка-ка-га – ді-ди – іт-ит,
– ва-ва-фа – кі-ки – ек-єк.

“Ланцюжок слів”  Запропонуйте дитині повторити за вами ряди слів, різних за значенням, але схожих за звуковим складом:
– мак, лак, так, бак;
– тачка, качка, дачка;
– сік, вік, тік,  бік;

Ігри та вправи на розвиток дихання

“Забий м’яч у ворота”  Запропонуйте дитині подути на ватний м’ячик, так, щоб він покотився у ворота (їх можна зробити з дроту, з двох кубиків  або намалювати). Повітряний струмінь повинен бути плавним, повільним, безперервним.

“Язичок – футболіст”  Як і у попередній вправі треба забити м’яч у ворота, але тепер за допомогою язика. Дитина повинна посміхнутися та покласти широкий язик на нижню губу, і, неначе вимовляючи звук [ф] дути на кінчик язика.

“Літак”  На кінчик носа покласти шматочок паперу або вати. Відкрити рот, широкий язик покласти на верхню губу, бокові краї язика притиснуті. Повітряний струмінь виходить посередині язика. Дитина повинна сильно подути, так, щоб “літак” полетів вгору.

Вправи для розвитку голосу

Важливо проводити також вправи для розвитку голосу. Такі ігрові вправи необхідно проводити на добре знайомих дітям звуконаслідуваннях. Під час занять необхідно стежити за тим, щоб усі звуконаслідування дитина вимовляла на видиху.

«Аня співає пісеньку» – А-а-а, а-а-а.

«Гуде потяг» – У-у-у, у-у-у.

«Болить зуб» – О-о-о, о-о-о.

«Пароплав гуде» – И-и-и, и-и-и.

«Жабенята посміхаються”- І-і-і, і-і-і.

«Заблукали у лісі» – Ау-ау-ау-ау.

«Малюк плаче» – Уа-уа-уа-уа.

«Гріємо ручки» – Х-х-х-х.

«Пісенька комарика»- З-з-з-з.

«Граємо на барабані» – Д-д-д-д.

«Змія шипить» – Ш-ш-ш-ш.

«Жук дзижчить» – Ж-ж-ж-ж.

«Гусак гелгоче» – Га-га-га.

«Зозуля кує» – Ку-ку, ку-ку.

«Корова мичить» – Му-му-му.

Проспівування звуку [А] на видиху (зробили глибокий вдих, надули животик, плечі не піднімаються, на видиху співаємо «А-а-а-а-а-а-а!»).

Проспівування на одному видиху звукової доріжки:  а-о-у-и-е (один звук плавно переходить в інший, і кожний тягнеться не менше 2 сек.).

Вправи для розвитку координації мовлення з рухами

Для нормалізації темпу і ритму мовлення велике значення має виконання спеціальних вправ спрямованих на розвиток координації мовлення з рухами.

«Машина»  Бі-бі-бі гуде машина, (ритмічно плескати в долоні)
Не поїду без бензину. (ритмічно тупотіти ногами).

«Дощик»   Дощик, дощик, крап-крап-крап, (вказівним пальцем правої руки стукати по лівій долоні)
Мокрі всі доріжки.
Нам не можна йти гуляти,  («погрозити» вказівним пальчиком)
Ми промочимо ніжки  (ритмічно потупати ногам).

МАТЕРІАЛ ПІДГОТУВАЛА

ВЧИТЕЛЬ – ЛОГОПЕД  САСОВА  НАТАЛІЯ  ПЕТРІВНА

 

 

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *