16. 05. 2022 р._- Опановуємо вимову звука [Р]. Логопедична група “Грайлики”
Шановні батьки!
Разом з дітьми розпочинаємо опановувати вимову звука [Р].
Ознайомтеся з порадами, перш ніж розпочати роботу над формуванням звука.
Артикуляційна гімнастика
Проводити артикуляційну гімнастику треба щодня по 3-5 хвилин. Не слід одразу давати багато вправ, достатньо 4-5. Проводити її треба емоційно, в ігровій формі. Вправи виконують перед дзеркалом . Не бажано виконувати артикуляційну гімнастику одразу після прийняття їжі. Відпрацювання кожної вправи йде в наступній послідовності:
- розповідь про вправу, з використанням ігрових прийомів;
- показ виконання вправи дорослим;
- виконання вправи дитиною перед дзеркалом;
- контроль дорослого за виконанням вправи; вказівки на помилки.
Підготовчі вправи для формування правильної артикуляції звука [Р]
Перед дзеркалом виконувати комплекс артикуляційних вправ
- «Усмішка»
Губи в усмішці, зубів не видно. Повторити вправу 3-4 рази.
Схожі ми на скрекотушок,
Тягнемо губи аж до вушок
- «Парканчик»
Усміхнутися так, щоб зуби були зімкнені й трохи оголені.
Зубки рівно-рівно в ряд,
Ніби дощечки стоять
Збудував парканчик ти –
Не проїхати не пройти!
- «Хоботок»
Витягнути губи сильно вперед, напружити, як при вимовлянні звука [у].
Утримувати їх у такому положенні під рахунок від 1 до 5-10.
Слоник хобот витягав,
«Всім привіт!» – немов сказав
Щоб йому відповісти,
Хоботок зроби і ти.
Краще губи витягай,
Слона швидше привітай!
- «Усмішка і хоботок»
Чергувати вправи «Усмішка» і «Хоботок».
Тягнемо губи аж до вух,
Посміхаємось удвох
А тепер стуляймо губи,
Мов подмухаєм у труби.
- «Покараємо неслухняний язик»
Усміхнутися, відкрити рот, спокійно покласти широкий язик на нижню губу і поплямкати губами, вимовляючи : «Пя-пя-пя».
А тепер вже не зубами –
Я пошльопаю губами:
«У бика губа тупа ,
Па-па-па».
- «Лопатка»
Усміхнутися, відкрити рот, покласти широкий передній кінчик язика на нижню губу. Утримувати його в такому положенні під рахунок від 1 до 5-10.
Широким я язик зроблю,
На нижню губку покладу,
Гарна вийшла і пласка
Моя лопатка з язика
Жаль, така лопатка
Не скопає грядки.
- «Покусаємо язик»
Усміхнутися,відкрити рот і покусувати язик.
Варіанти:
- покусувати кінчик язика;
- покусувати середину язика;
- покусувати язик, просуваючи його поступово вперед-назад
Під час виконання вправи вимовляти «та-та-та». Вимова складів «та-та-та» допомагає дитині у виконанні вправи.
Висуваю свій язик,
Щоб лінуватися не звик,
Й від кінчика до кореня
Кусати починаю я.
- «Чашечка»
Посміхнутися, відкрити рот. Бічні та передні краї широкого язика підняти, але не торкатися зубів.
Тепер краєчки язика
Угору підтягаю,
Глибоку «чашечку» таку
Зубами не торкаю.
- «Почистити верхні зубки»
Посміхнутися, відкрити рот. Кінчиком язика «почистити» верхні зубки із внутрішнього боку, рухаючи язиком вправо-вліво.
Ходить «щітка» вліво-вправо,
Чистить зубки дуже вправно,
Щоб зуби всі були біленькі,
Їх слід почистити гарненько.
- «Гойдалка»
Відкрити рот. Напруженим язиком тягнутися до верхніх та нижніх зубів (по черзі)
Мов гойдалка язик гойдався
І гойдатись не боявся.
- «Маляр»
Відкрити рот. Широким кінчиком язика «побілити» піднебіння, роблячи повільні рухи від верхніх зубів углиб рота й назад. Нижня щелепа не повинна рухатися.
Наче маляром працюю –
Піднебіння пофарбую.
- «Конячка»
Посміхнутися, відкрити рот і поклацати кінчиком язика (конячка цокає копитами). Пильнувати, щоб рухався тільки язик. Спочатку повільно клацати, а потім – дедалі прискорюючи.
Цок-цок-цок, цокають копита.
Цок-цок-цок, я охайна й вмита.
Я копитом цокочу, як захочеш – прокочу!
- «Грибок»
Посміхнутися, широко відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння, щоб під’язикова зв’язка була натягнута («ніжка гриба»). Краї язика мають примикати до верхніх зубів. Утримувати в такому положенні 5-10 секунд.
Ось грибочок-сироїжка
Вгорі – «шляпка», знизу – «ніжка».
- «Гармошка»
Положення язика як у вправі «Грибок», губи в усмішці. Не відриваючи язика, відкривати і закривати рот.
На гармошці я заграю,
Рот відкрию – закриваю.
Свій язик «грибком» тримаю –
І його не відпускаю.
- «Барабанщик»
Посміхнутися, відкрити рот і постукати кінчиком язика за верхніми зубами,дзвінко, чітко і багаторазово повторюючи: «Д-д-д-д-д».
Темп прискорювати поступово.
Варіанти:
- стукати кінчиком язика за верхніми зубами, вимовляючи: «дин-дин-дин»(дзвіночок);
- стукати і вимовляти: «т-д-т-д» (скаче конячка);
- багаторазово вимовляти: «А-д-д-д », «а-д-д-д», «а-д-д-д» («пісенька»)
За зубами у горбок
Б’є широкий язичок
- «Кучер»
Зімкнути зуби і досить сильно подути через них. Губи вібрують, і чути характерний звук: «Тпру-у-у».
Губи разом я зведу, через губи зараз дму
Пограю я у гру і скажу конячці: «Тпру-у-у»!
- «Комарик»
Посміхнутися, відкрити рот. Підняти язик за верхні зуби; тривало вимовляти звук [З] (якщо дитина вміє правильно його вимовляти). Якщо у дитини закривається рот під час виконання цієї вправи, можна скористатися механічною допомогою.
Раптом, що і говорить, крихітний комарик
І в руці його горить маленький ліхтарик.
- «Балалайка»
Промовляючи звук [Д] , проводити коливальні рухи язиком з боку в бік, наче грати на балалайці.
Балалайку я тримаю,
Пісеньку веселу маю.
Постановка звука
- Спосіб наслідування. Дуже рідко, але зустрічаються діти, яким варто лише чітко показати, як правильно вимовляти звук [Р], і вони починають його вимовляти.
- Механічна допомога язику. Для цього можна використати дитячу соску, кінчик якої туго набитий ватою. Дитина піднімає язик вгору і видихає повітря (видих слід поєднати з голосом – це нагадує дзижчання джмеля чи мухи). У цей час треба швидко робити рухи соскою праворуч – ліворуч під кінчиком язика, торкаючись його в момент видихання повітря.
Мовний матеріал для індивідуальної роботи з дитиною
Звуконаслідування. Як гарчить собака? Як ричить тигр? Як заводиться мотор?
Вимовляй декілька разів склади:
ДРА – ДРИ – ДРО – ДРУ ТРА – ТРО – ТРУ – ТРИ
ДРИ – ДРО – ДРУ – ДРА ТРО – ТРУ – ТРИ – ТРА
ДРО – ДРУ – ДРА – ДРИ ТРИ – ТРА – ТРО – ТРУ
Перед дзеркалом відпрацьовувати вимову звука [Р] у словах:
Драка, драп, драма, драбина, дракон, дранка.
Дроб, дрот, дрова, дрохва, дрон, дротик, Дрогобич.
Друг, друк, друзі, другий, друдлі, дружок, дружина.
Древо, дрес-код, древній, дрель.
Дрижати, дригати.
Трап, трава, травка, трафік, трамвай, традиція.
Трон, тропа, троянда, тромб, трос, Трохим.
Труд, труба, трубка, трудівник, труси, трубочист.
Три , тривога, трикутник, триста, тричі, трико.
Трек, треба,третій, трембіта, тренд, тренер.
МАТЕРІАЛ ПІДГОТУВАЛА
ВЧИТЕЛЬ – ЛОГОПЕД САСОВА НАТАЛІЯ ПЕТРІВНА