24.03.2020 – Опановуємо вимову звука [Р]. Логопедична група “Грайлики”

Шановні батьки!

Разом з  дітьми  розпочинаємо опановувати вимову звука [Р].

Ознайомтеся з порадами, перш ніж розпочати роботу над формуванням звука.

Артикуляційна гімнастика

Проводити артикуляційну гімнастику треба щодня по 3-5 хвилин. Не слід одразу давати багато вправ, достатньо 4-5. Проводити її треба емоційно, в ігровій формі. Вправи виконують перед дзеркалом . Не бажано виконувати артикуляційну гімнастику одразу після прийняття їжі. Відпрацювання кожної вправи йде в наступній послідовності:

  • розповідь про вправу, з використанням ігрових прийомів;
  • показ виконання вправи дорослим;
  • виконання вправи дитиною перед дзеркалом;
  • контроль дорослого за виконанням вправи; вказівки на помилки.

Підготовчі вправи для формування правильної артикуляції звука [Р]

Перед дзеркалом виконувати комплекс артикуляційних вправ

1. «Усмішка»

Губи в усмішці, зубів не видно. Повторити вправу 3-4 рази.

Схожі ми на скрекотушок,

Тягнемо  губи аж до вушок

  2.  «Парканчик»

Усміхнутися так, щоб зуби були зімкнені й трохи оголені.

Зубки рівно-рівно в ряд,

Ніби дощечки стоять

Збудував парканчик ти –

Не проїхати не пройти!

 3. «Хоботок»

Витягнути губи сильно вперед, напружити, як при вимовлянні звука [у].

Утримувати їх у такому положенні під рахунок від 1 до 5-10.

Слоник хобот витягав,

«Всім привіт!» – немов сказав

Щоб йому відповісти,

Хоботок зроби і ти.

Краще губи витягай,

Слона швидше привітай!

4. «Усмішка і хоботок»

Чергувати вправи «Усмішка» і «Хоботок».

Тягнемо губи аж до вух,

Посміхаємось удвох

А тепер стуляймо губи,

Мов подмухаєм  у труби.

5. «Покараємо неслухняний язик»

Усміхнутися, відкрити рот, спокійно покласти  широкий язик на нижню губу і поплямкати губами, вимовляючи : «Пя-пя-пя».

А тепер вже не зубами –

 Я пошльопаю губами:

«У бика губа тупа ,

Па-па-па».

6. «Лопатка»

Усміхнутися, відкрити рот, покласти широкий передній кінчик язика на нижню губу. Утримувати його в такому положенні під рахунок від 1 до 5-10.

Широким я язик зроблю,

На нижню губку покладу,

Гарна вийшла і пласка

Моя лопатка з язика

Жаль, така лопатка

Не скопає грядки.

7. «Покусаємо язик»

Усміхнутися,відкрити рот і покусувати язик.

Варіанти:

  • покусувати кінчик язика;
  • покусувати середину язика;
  • покусувати язик, просуваючи його поступово вперед-назад

Під час виконання вправи вимовляти «та-та-та». Вимова складів «та-та-та» допомагає дитині у виконанні вправи.

Висуваю свій язик,

Щоб лінуватися не звик,

Й від кінчика до кореня

Кусати починаю я.

 8. «Чашечка»

Посміхнутися, відкрити рот.  Бічні та передні краї широкого язика підняти, але не торкатися зубів.

Тепер краєчки язика

Угору підтягаю,

Глибоку «чашечку» таку

Зубами не торкаю.

 9. «Почистити верхні зубки»

Посміхнутися, відкрити рот. Кінчиком язика «почистити» верхні зубки із внутрішнього боку, рухаючи язиком вправо-вліво.

Ходить «щітка» вліво-вправо,

Чистить зубки дуже вправно,

Щоб зуби всі були біленькі,

Їх слід почистити гарненько.

10. «Гойдалка»

Відкрити рот. Напруженим язиком тягнутися до верхніх та нижніх зубів (по черзі)

Мов гойдалка язик гойдався

І гойдатись не боявся.

 11. «Маляр»

Відкрити рот. Широким кінчиком язика «побілити» піднебіння, роблячи повільні рухи від верхніх зубів углиб рота й назад. Нижня щелепа не повинна рухатися.

Наче маляром працюю –

Піднебіння пофарбую.

 12. «Конячка»

Посміхнутися, відкрити рот і поклацати кінчиком язика (конячка цокає копитами). Пильнувати, щоб рухався тільки язик. Спочатку повільно клацати, а потім – дедалі прискорюючи.

Цок-цок-цок, цокають копита.

Цок-цок-цок, я  охайна й вмита.

Я копитом цокочу, як захочеш – прокочу!

13. «Грибок»

Посміхнутися, широко відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння, щоб під’язикова зв’язка була натягнута («ніжка гриба»). Краї язика мають примикати до верхніх зубів. Утримувати в такому положенні 5-10 секунд.

Ось грибочок-сироїжка

Вгорі – «шляпка», знизу – «ніжка».

14. «Гармошка»

Положення язика як у вправі «Грибок», губи в усмішці. Не відриваючи язика, відкривати і закривати рот.

На гармошці я заграю,

Рот відкрию – закриваю.

Свій язик «грибком» тримаю –

І його не відпускаю. 

 15. «Барабанщик»

Посміхнутися, відкрити рот і постукати кінчиком язика за верхніми зубами,дзвінко, чітко і багаторазово повторюючи: «Д-д-д-д-д».

Темп прискорювати поступово.

Варіанти:

  • стукати кінчиком язика за верхніми зубами, вимовляючи: «дин-дин-дин»(дзвіночок);
  • стукати і вимовляти: «т-д-т-д» (скаче конячка);
  • багаторазово вимовляти: «А-д-д-д », «а-д-д-д», «а-д-д-д» («пісенька»)

За зубами у горбок

Бє широкий язичок

 16. «Кучер»

Зімкнути зуби і досить сильно подути через них. Губи вібрують, і чути характерний звук: «Тпру-у-у».

Губи разом я зведу, через губи зараз дму

Пограю я у  гру  і скажу конячці: «Тпру-у-у»!

17. «Комарик»

Посміхнутися, відкрити рот. Підняти язик за верхні зуби; тривало вимовляти звук [З] (якщо дитина вміє правильно його вимовляти). Якщо у дитини закривається рот під час виконання цієї вправи, можна скористатися  механічною  допомогою.

Раптом, що і говорить, крихітний комарик

І в руці його горить  маленький ліхтарик.

18. «Балалайка»

Промовляючи звук  [Д] , проводити коливальні рухи язиком з боку в бік, наче грати на балалайці.

Балалайку я тримаю,

Пісеньку веселу маю.

Постановка звука

1. Спосіб наслідування. Дуже рідко, але зустрічаються діти, яким варто лише чітко показати, як правильно вимовляти звук [Р], і вони починають його вимовляти.

2. Механічна допомога язику. Для цього можна використати дитячу соску, кінчик якої туго набитий ватою. Дитина піднімає язик  вгору і видихає повітря (видих слід поєднати з голосом – це нагадує дзижчання джмеля чи мухи). У цей час треба швидко робити рухи соскою праворуч – ліворуч під кінчиком язика, торкаючись його в момент видихання повітря.

Мовний матеріал для індивідуальної роботи з дитиною

Звуконаслідування.  Як гарчить собака?  Як ричить тигр? Як заводиться мотор?

Вимовляй декілька разів склади:

ДРА – ДРИ – ДРО – ДРУ              ТРА – ТРО – ТРУ – ТРИ

ДРИ – ДРО – ДРУ – ДРА               ТРО – ТРУ – ТРИ – ТРА

ДРО – ДРУ – ДРА – ДРИ               ТРИ – ТРА – ТРО – ТРУ 

 Перед дзеркалом відпрацьовувати вимову звука [Р]  у словах:

Драка, драп, драма, драбина, дракон, дранка.

Дроб, дрот, дрова, дрохва, дрон, дротик, Дрогобич.

Друг, друк, друзі, другий, друдлі, дружок, дружина.

Древо, дрес-код, древній, дрель.

Дрижати, дригати.

Трап, трава, травка, трафік, трамвай, традиція.

Трон, тропа, троянда, тромб, трос, Трохим.

Труд, труба, трубка, трудівник, труси, трубочист.

Три , тривога, трикутник, триста, тричі, трико.

Трек, треба,третій, трембіта, тренд, тренер.        

МАТЕРІАЛ ПІДГОТУВАЛА

ВЧИТЕЛЬ – ЛОГОПЕД САСОВА НАТАЛІЯ ПЕТРІВНА

 

 

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *