14.06.2022р. Тема: “Птахи- окраса природи”
Доброго ранку, шановні батьки і малята.
Мета сьогоднішнього нашого заняття: розширити і узагальнити знання дітей про птахів, їх значення та практичну цінність у житті людини; вчити вдумливо, дбайливо, уважно ставитись до оточуючого середовища, замислюватись над наслідками своїх дій, розвивати вміння порівнювати, виділяти істотні ознаки, спостережливість, інтерес до світу; виховувати кращі людські якості, любов і бережливе ставлення до птахів.
Яка прекрасна наша Батьківщина! У будь-яку пору вона чарує око, то яскравими барвами літа або золотої осені, то казковою красою зими або буйним цвітінням весни. Але найгарніший куточок природи залишається мертвим, якщо його не оживляють… Хто? Птахи!
Отже, темою сьогоднішнього нашого заняття буде “Птахи- окраса природи”. Сьогодні ви дізнаєтесь про різноманітність птахів, спосіб життя, ознайомитесь з поведінкою птахів та їх значенням у природі і житті людини.
Птахи є невід’ємною частиною лісів, полів, степів. Вони найкраща прикраса парків, садів, своїм яскравим забарвленням, дзвінкою піснею роблять природу радісною і приємною.
Птахи надзвичайно різноманітні. Серед них є карлики і є велетні.
Золотомушка найменша пташка в Україні.
(довжина 57 мм, маса близько 2 г ) , а найбільший – дрохва – 20 кг.
Де можна зустріти птахів? Де вони живуть?
Птахів можна зустріти всюди. Немає такого куточка на Землі, де б не було птахів. Вони є і в сухих пустелях, і у вічних снігах, і високо в горах. Живуть птахи в лісах, на полях, луках, болотах та водоймах.
Чому з такою цікавістю люди спостерігають за птахами ще з сивої давнини? Причина цього, можливо, в тому, що вони – найкрасивіші живі створіння, що потрапляють нам на очі. Хто з нас не завмирав, прислуховуючись до співу солов’я або спостерігаючи за караваном гусей, що велично пропливає по небу? А скільки чудових речей з життя пернатих можна побачити прямо у себе за вікном! Це політ птаха, і його різнокольорове вбрання, і геніальні конструкції гнізд, і багато – багато інших див. Але найнезвичайніше з них – пташиний спів.
– А чи знаєте ви, як співають пташки?
Вправа “Чия це пісенька?”
- Чик – чирик! (горобчик)
- Кар – кар – рр! (ворона)
- Чи – чи – ку! (синиця)
- Чек – чек! (сорока)
- Трр – тррр! (дятел)
- Ку – ку, ку – ку! (зозуля)
- Гу – гу, гу – гу! (голуб)
- Ку – ку – рі – ку! (півень)
- Ґа – ґа, ґа – ґа! (гуска)
- Угу, угу, угу (сова)
Співають птахи неподалік від своїх гніздових територій – біля дупла або трав’яного житла, у кущі шипшини чи на стовбурі липи. Сезон концертів починається ранньою весною.
Весною настає важливий період в житті птахів – період розмноження. Розмножуються птахи весною. Відкладаючи яйця у спеціально збудовані гнізда, які розміщують на деревах, у дуплах, у норах.
- Чи дбають птахи про пташенят?
Птахи – дбайливі батьки. Вони турбуються про пташенят: годують, захищають від ворогів, вчать літати. Пташенята покидають гнізда тоді, коли навчаться літати і самостійно добувати їжу.
- А чи знаєте ви, хто з птахів не турбується про пташенят? Чому?
Так, зозуля – єдина з наших птахів, що не будує власного гнізда і не виявляє турботу про потомство. Вона підкладає яйця у гнізда інших пернатих.
Не секрет, що ставлення людей до різних птахів неоднакове. Ми любимо синичку, соловейка, ластівочку і недолюбляємо горобців, ворон, сорок. А яке наше ставлення до зозулі? Отож – бо і воно, що подвійне. Оспіваний у піснях та віршах образ “сивої зозуленьки” стає нам неприємним, коли згадаємо про її гніздову поведінку.
Але, щоб спокутувати свою провину, зозуля поїдає волохату гусінь, яку не їдять інші птахи.
- А що полюбляють їсти птахи? Чим живляться?
Живляться птахи різноманітною їжею. Є рослиноїдні птахи, які живляться плодами і насінням (щиглики, чижі, шишкарі). Хижі птахи їдять комах та їхніх личинок, риб, жаб, мишей (ластівки, чайки, сови, чаплі). Багато птахів всеїдні – граки, сороки, горобці.
– Чи можуть птахи зменшити чисельність комах, що швидко розмножуються?
Так, можуть і зменшують. Апетит птахів разючий, і багато хто з них за добу споживає стільки їжі, скільки важить сам. У період вигодовування пташенят загальна маса здобутих комах виростає в декілька разів, адже абсолютно всі птахи, навіть зерноїдні, годують своїх пташенят “м’ясом”, тобто комахами, щоб нащадки росли швидше.
Комахоїдні птахи – дарунок, створений природою для людини.
Пропонуємо цікаву гру “Назви пташку”
Хвилинки – цікавинки.
- За гніздовий період одна сім’я синиць здатна очистити від шкідників майже 40 яблунь;
- Ластівка з’їдає за рік близько 2 тис. кілограмів комах, тобто заповнений кузов вантажної машини;
- Синичка з’їдає за день комах стільки, скільки важить сама;
- Цікаво, що у чорного дятла довжина дзьоба досягає 65 мм;
- Дуже довгий язик у зеленого дятла – 14 см. Язик може висуватись на віддалі, яка більша за довжину дзьоба у 4 рази.
Відгадайте цікаві загадки
Привітає нас піснями із весною
І живе з нами під стріхою одною.
(Ластівка)
Стрекотуха білобока,
Звуть усі її…
(Сорока)
Довгі ноги – довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.
(Лелека)
Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі.
(Сова)
В лісі на зеленій гілці
Ніби грав хтось на сопілці.
Підійшов поближче я
І побачив…
(Солов’я)
Дзьоб міцний і гарні крила,
Чорний хвіст, жилетка сіра,
Чи присяде, чи летить, –
«Кар, кар, кар!»,– усе кричить.
(Ворона)
По болоту гордо ходить
Та дітей з собою водить.
Вчить вона своїх малят,
Як ловити жабенят.
(Чапля)
Цілий день працюю в гаї,
Діловито дзьобом б’ю,
Я не цвяхи забиваю,
Я комашок дістаю.
(Дятел)
Маленький хлопчик
У сірій свитині
По дворах стрибає,
Крихти збирає.
(Горобчик)
Жовтогруді щебетушки,
Мають чорні капелюшки,
Сірі лапки, білі щічки,
Називаються…
(Синички)
Спостерігайте за пташками в парку, скверах, лісах, полі, луках.
Звертайте увагу дітей на окрасу пір’я, туловище, розмір, дзьоб, спів,спосіб життя і живлення, милуйтеся ними, підгодовуйте взимку. Привчайте дітей берегти і любити природу і все створене нею.
Бережіть природу діти,
Птахів,травку, звірів, квіти,
Нам без них ніяк у світі,
Пам’ятайте про це діти!
Вихователі: Грицюк Т.І., Гнойова Т.П.