29.06.2022р. – КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ “ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС НАВЧАННЯ ДІТЕЙ ОСНОВНИХ РУХІВ”

Для кожного виду рухів існують свої умови виконання та правила безпеки. Розглянемо, як убезпечити дітей під час бігу, стрибків, лазіння та метання

Для того щоб уникнути типових травм під час виконання фізичних вправ під час занять з фізкультури, інструктор має якісно проводити розминку та всебічно готувати м’язи до тих видів рухів, які включені в заняття. А також неухильно дотримувати правила безпеки. Пригадаймо ці правила для основних рухів.

Для того щоб закріпити правила безпеки, проведіть для дітей бесіди «Правила поведінки на заняттях з фізичної культури», «Навіщо потрібно виконувати вимоги безпеки»; ігри-ситуації «Правильно — неправильно», «Увага! Небезпечний момент», «Небезпечні розваги» тощо.

Вправи на рівновагу

Умови виконання. Для розвитку рівноваги в дітей використовуйте вправи статичного й динамічного характеру. До статичних вправ належать стійка навпочіпки, на одній нозі, на обмеженій поверхні тощо. Динамічні вправи на рівновагу передбачають переміщення тіла в просторі, приміром ходьба по обмеженій поверхні на підвищеній опорі — гімнастичній лаві, колоді чи піднятій дошці.

Правила безпеки. Під час вправ на рівновагу на підвищеній опорі обов’язково страхуйте дітей. Для цього йдіть поряд з дитиною та за потреби підтримуйте її за руку. Під час спускання чи зістрибування з лави, колоди чи піднятої дошки займіть позицію збоку від дитини, надаючи їй допомогу. Якщо вправи на рівновагу діти виконують поточним способом, то стежте, щоб на спортивному снаряді одночасно перебувало не більше чотирьох дітей.

Біг

Умови виконання. Місце для бігу має бути без сторонніх предметів. Обладнання та атрибути, які будуть задіяні під час заняття, розміщуйте на безпечній відстані, щоб вони не заважали руху дітей. На території дитячого садка підготуйте бігові доріжки; їх поверхня має бути рівною, без ям та бугрів. За фінішною лінією доріжка має продовжуватися ще на 10—15 м.

Правила безпеки. Для того щоб підготувати м’язи та зв’язки дітей до інтенсивної роботи, проведіть розминку, яка міститиме спеціальні бігові вправи. Під час бігу на короткі дистанції інструктор з фізкультури має стояти на фініші, а на старті — вихователь чи помічник вихователя. Під час кросового бігу інструктор з фізкультури має бігти поряд з дітьми, які біжать першими, а вихователь — позаду, щоб контролювати дітей, які біжать останніми.

Правила для дітей під час бігу:

·        бігти лише в одному напрямку;

·        на коротких дистанціях бігти лише по своїй доріжці;

·        не зупинятися різко після бігу

 

Після завершення бігу діти залишаються біля інструктора з фізкультури й виконують дихальні вправи. За потреби вони можуть повертатися повільним кроком до старту, обходячи бігові доріжки з двох боків, щоб не заважати тим дітям, які бігтимуть наступними.

Лазіння та повзання

Умови виконання. Лазіння, повзання, підлізання, пролізання — вправи, пов’язані з переміщенням тіла у вертикальному, похилому, горизонтальному положеннях з опорою на ноги та руки. У дошкільному віці діти опановують повзання з опорою на долоні і коліна, долоні і стопи, передпліччя і коліна, «по-пластунськи». Для виконання вправ з лазіння використовуйте гімнастичну стінку, мотузяну драбину, дугоподібну драбину, канат, горизонтальну та похилу дошки тощо. Перед початком заняття перевірте міцність кріплення знаряддя та обов’язково під кожним з них покладіть мат.

Привила безпеки. Коли діти розучують вправи на лазіння по гімнастичній стінці чи мотузяній драбині, страхуйте кожну дитину, підтримуючи її за спину та руку під час підйому та спуску. Коли дитина лазить по гімнастичній стінці або драбині, звертайте її увагу на те, як необхідно триматися за рейку — обхоплювати її зверху чотирма пальцями, а знизу великим, ноги ставити серединою стопи на рейку. Забороняйте дітям пропускати рейки драбини під час лазіння вгору та вниз, зістрибувати з рейок гімнастичної стінки.

Під час виконання вправ на канаті страхуйте кожну дитину окремо. Стійте боком до неї та підтримуйте її спочатку зі спини під руки, а потім — під сідниці і під стопи, допомагайте при цьому виконувати правильний захват каната ногами.

Стрибки

Умови виконання. Під час занять з фізкультури діти виконують різні види стрибків, зокрема стрибки в довжину, глибину та висоту. Під час виконання цих видів стрибків у спортивній залі діти мають приземлюватися на м’який килимок (для стрибків у дожину з місця та глибину) або поролоновий мат (для стрибків з розбігу).

Для стрибків на майданчику підготуйте спеціально обладнану яму з піском (2,5 м × 6 м × 30 см), стінки якої укріпіть дошками. На відстані 40 см від краю ями вкопайте брусок шириною 20—30 см, пофарбований білою або жовтою фарбою — це лінія відштовхування. Для стрибків у висоту з розбігу по краях ями розмістіть дві опори довжиною 20—30 см і діаметром 3—4 см. У них встроміть дерев’яні стояки висотою 60—70 см, до яких закріплена гумова тасьма. Через кожні 5 см на стояках зробіть позначки, щоб зорієнтуватися, на яку висоту поставити тасьму.

Правила безпеки. Перед заняттям у залі перевірте, щоб мат не ковзав по підлозі. Під час стрибків на майданчику розпушуйте пісок у ямі, щоб діти приземлялися на м’яку опору. Місце розбігу та відштовхування має бути рівним і сухим, без сторонніх предметів.

Під час стрибків стійте поблизу місця приземлення дошкільників на відстані витягнутої руки. Якщо дитина втратить рівновагу, надайте їй необхідну допомогу. Під час стрибків у глибину з невисоких предметів займіть позицію збоку від дітей і страхуйте їх під час зістрибування, тримаючи за руку чи за обидві руки. Дотримуйте програмових вимог щодо висоти предметів, із яких зістрибують діти.

Метання

Умови виконання. Дошкільники метають на дальність з місця від лінії, позначеної на землі. Щоб було зручно вимірювати дальність кидка, розмітьте на майданчику коридор шириною 5—6 м і довжиною 12—16 м. На ньому наведіть поперечні лінії через кожні 0,5 м та поставте прапорець або напишіть цифру, відповідну кількості метрів від місця метання. Фіксуйте відстань від початкової лінії до місця падіння м’яча або торбинки з піском, подальше його ковзання по землі не враховуйте.

Правила безпеки. Під час метання забороняйте дітям заходити в зону метання, стояти близько до тих, хто метає, та метати назустріч одне одному. Навчайте дітей виконувати вправу лише за сигналом інструктора з фізкультури чи вихователя. Це можуть бути свисток, оплеск у долоні, голосовий сигнал тощо. Під час виконання вправ з метання інструктор з фізкультури стоїть з одного боку від дітей, контролює виконання вправ та допомагає виправити помилки, а з другого боку шеренги перебуває вихователь.

 

Усі вправи з метання предметів у ціль та на дальність пропонуйте дітям виконувати правою й лівою рукою. Це зробить навантаження рівномірним на обидві сторони тіла та сприятиме гармонійному розвитку дитини.

Отже, щоб під час навчання дітей основних рухів вони не травмувалися, інструктор з фізкультури має створити необхідні умови для виконання вправи й дотримувати правил безпеки. Успіхів!

 

Автор:

ЛІНА СВАРКОВСЬКА ,експерт з дошкільної освіти, канд. пед. наук

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *