27.06.2022р. – ПРАЦЮЄМО З ВИХОВАТЕЛЯМИ. ДИДАКТИЧНІ МАТЕРІАЛИ, ЩО ПОЛІПШАТЬ РОБОТУ З ДІТЬМИ-ПЕРЕСЕЛЕНЦЯМИ
Пісочниця Запропонуйте дитині пограти з піском. Щоб спонукати її до роботи, скористайтеся простою інструкцією: «Побудуй свій світ». Пісок дасть дитині змогу символічно відобразити в пісочному світі її стани та взаємини. Для цього підійдуть будь-які дрібні іграшки: фігурки людей, казкових персонажів, тварин, техніки, предметів побуту тощо. Для будівництва свого світу дитина також може використати природні матеріали: дрібні камінчики, мушлі, шишки, гілочки тощо |
Картон і папір Пропонуйте дитині рвати коробки на шматки, різати, топтати, протикати, жмакати картон чи папір. Такі дії допоможуть виразити негативні емоції, позбутися гніву, страху |
Матеріали для образотворчої діяльності Малювання відволікає, розважає, заспокоює та дає матеріал для аналізу. Полотном для малюнка можуть бути великі аркуші паперу, однотонний обгортковий папір, непотрібні шпалери. А для малювання згодяться будь-які матеріали: кольорові або воскові олівці, фломастери, акварельні, гуашеві або пальчикові фарби. Пропонуйте дитині малювати на вільні теми: «Намалюй, що хочеш», «Намалюй світ». Попросіть намалювати небезпечний або безпечний світ, бажання, настрій. Як варіант, запропонуйте дитині провести на великому аркуші паперу настільки довгі лінії, наскільки вона зможе. Це можна робити під музичний супровід або ж, навпаки, у тиші. Групі дітей пропонуйте малювати на одному великому аркуші паперу — це допоможе налагодити контакт дитини з однолітками |
Ляльки Ляльки дають змогу відобразити взаємини дитини з важливими дорослими. За допомогою ляльок зробіть разом з дитиною сімейну розстановку: як було і як стало, як зараз і як дитина хоче, щоб було. Спілкуйтеся з дитиною від імені ляльок. Для цього найліпше підійдуть ляльки-рукавички, пальчикові ляльки. Адже іноді дитина швидше вибудовує контакт з іграшкою на руці психолога, ніж з ним самим |
Конструктори Візьміть блоки LEGO або інші конструктори, які допоможуть побудувати світ. Дитині-переселенцю важливо символічно збудувати місто, будинок, кімнату. Конструктори дають дитині змогу помріяти про безпеку, створити образ захищеного будинку, який зможе встояти навіть у разі найпотужніших артилерійських чи авіабомбардувань |
Халабуди Дитині-переселенцю потрібно символічно повернути собі відчуття безпеки. Тут у пригоді стануть будиночки, намети, вігвами, куточки усамітнення або халабуди, створені з підручних матеріалів — простирадл, пледів, ковдр, скатертин, парасольок, великих хусток чи шарфів. Такі «укриття» допоможуть дитині відновити відчуття захищеності, «сховатися» від небезпеки, встановити зону безпеки, у межах якої спокійно та затишно. Згодом дитина зможе поширювати відчуття безпеки та спокою, наприклад, на простір кімнати й далі |
Підготувала Олена Мойзріст, науковий співробітник Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України.