04.07.2022р. – Консультація для педагогів “ЯК ПОЛІПШИТИ ДІЯЛЬНІСТЬ РІЗНОВІКОВОЇ ГРУПИ: П’ЯТЬ ЗАВДАНЬ ДЛЯ ВИХОВАТЕЛЯ”

Для того щоб створити в різновіковій групі сприятливу для дітей атмосферу й уникнути претензій батьків, вихователю потрібно розв’язати п’ять основних завдань. У статті — завдання та рекомендації, завдяки яким вихователі легко їх розв’яжуть

Улітку, коли різко зменшується кількість дітей у дитячому садку, керівник об’єднує дітей з різних груп в одну. А в умовах воєнного стану, коли багато дитячих садків не працює, у деяких з них створюють чергові групи, які теж зазвичай різновікові. За таких умов вихованцям доводиться адаптуватися до нового колективу, вихователям — організовувати діяльність дітей різного віку. Батьки переживають, що в таких групах педагоги не приділяють достатньо уваги їхнім дітям. Досвід відвідування чергової групи, куди ходять діти різного віку, у багатьох викликає негативні емоції. Щоб організувати роботу в різновікових групах, скористайтеся практичними рекомендаціями. В їх основі — педагогіка співробітництва: дитини з дорослим та дітей між собою.

Організуйте в групі оптимальний розпорядок дня

Для того щоб створити умови для комфортного перебування дітей у різновіковій групі, вихователі мають дотримувати основних режимних компонентів: сон, харчування, прогулянка, ранкова гімнастика, обговорення майбутніх справ тощо. При цьому важливо вносити в повсякденне життя дітей елементи сюрпризності, наприклад створювати проблемні й ігрові ситуації, використовувати казкових персонажів тощо.

 

До розпорядку дня дітей різного віку висувають різні вимоги: від віку залежить тривалість сну, організованої освітньої діяльності, роботи з електронними засобами навчання тощо. Щоб не порушувати вимоги, створіть гнучкий розпорядок та орієнтуйтеся насамперед на норми для наймолодших дітей у групі.

Гнучкий розпорядок дня дає змогу вихователю не лише забезпечити вільний вибір діяльності, а й вільно розподіляти діяльність дітей протягом дня залежно від погодних умов та освітніх завдань. При цьому на забувайте радитися з дітьми про те, чим вони хочуть займатися. Якщо діти починають сперечатися, використовуйте різні педагогічні прийоми.

 

Використайте прийом «чарівний кубик». Для цього на грані кубика заздалегідь наклейте картинки або іконки, які позначають різні види діяльності, сплановані на конкретний день. Спочатку поясніть молодшим вихованцям, що означають іконки на гранях кубика, або доручіть зробити це старшим за віком дітям. Обговоріть плани на день. Відтак хтось із дітей кидає кубик на стіл чи підлогу, а інші, орієнтуючись на грань зверху, визначають, чим займатиметься група.
Переваги прийому: ілюзія вибору чи випадковості дає змогу організовувати діяльність дітей опосередковано, непомітно для них, а спільне обговорення планів щодня — відпрацьовувати навички дитячо-дорослого діалогу.

Для того щоб запобігти порушенням розпорядку дня, організуйте «шефство» всередині дитячого колективу. Кожна дитина має свій індивідуальний темп і швидкість діяльності. У різновіковій групі ця різниця стає помітнішою. Якщо вихователь підлаштовуватиметься під усіх вихованців, то порушить розпорядок і спровокує стресову ситуацію, коли всій групі доводиться чекати найповільніших. Щоб уникнути цього, зверніться до старших у групі дітей за допомогою.

 

Запропонуйте старшим вихованцям узяти «шефство» над молодшими. Їм можна доручати грати з малюками, допомагати їм збиратися на прогулянку, навчати їх прибирати іграшки, накривати на стіл, чергувати в куточку природи тощо. А після прогулянки старшим дітям під силу збирати виносний матеріал на ділянці та допомагати заводити молодших у групу. А ще старші діти можуть навчати підопічних прибирати ліжко після денного сну, підтримувати лад у шафці, виконувати доручення дорослих і, по змозі, допомагати розв’язувати конфлікти між малюками.
Переваги прийому: створює умови, щоб усі діти спілкувалися, та формує дружнє середовище. А також, коли вихователі хвалять дітей за допомогу, це піднімає та зміцнює їхню самооцінку.

 «Підшефних» дітей змінюйте раз на тиждень, щоб сприяти розвитку в них навичок спілкування. При цьому давайте дошкільникам змогу самостійно вибирати підопічних: одного або двох. Відтак постійно стежте за тим, як складаються взаємини дітей у парі на заняттях та у вільній діяльності. За потреби допомагайте дітям встановити контакт, навчайте старших дітей висловлювати свої думки словами.

Створіть відповідне розвивальне середовище

У різновіковій групі в організації освітнього процесу на противагу фронтальним переважають групові й індивідуальні форми роботи. Щоб у педагогів була змога їх організувати, необхідно створити в групі відповідне розвивальне середовище. Для цього обладнайте окремі зони для різних активностей та відпочинку дітей. У групі мають бути зони для рухової, ігрової, образотворчої, конструктивної діяльності. Для відпочинку та самостійної діяльності дітей створіть окремі «тихі куточки» з м’якими меблями: для молодших дітей — у груповій кімнаті, а для старших — у спальні. Таке зонування дасть змогу вихователям різновікової групи встановити баланс між спільною та індивідуальною діяльністю дітей.

Розмістіть у групі багатофункціональні матеріали та ігрове обладнання. Вони мають відповідати інтересам дітей різного віку та статі. Що різноманітніше розвивальне середовище в групі, то більше в дітей можливостей виявити свої індивідуальні особливості.

Підготуйте зони з матеріалами та іграми для моделювання, пошуку та експериментування. Доступ до цих матеріалів має бути в усіх дітей групи незалежно від віку. Стежте, щоб старші діти допомагали молодшим освоювати це обладнання та матеріали.

Створити розвивальне середовище та залучити до взаємодії батьків допоможе проєктна діяльність.

 

Проєкт зі створення розвивального середовища може охоплювати як групу загалом: «Група очима дітей», «Група моєї мрії», «Казкове містечко», — так і окремі зони: «У казковому лісі», «Кімната перетворень» тощо. Вислухайте пропозиції всіх дітей незалежно від віку та разом з ними розробіть модель ігрового простору групи. Відтак разом зі старшими дітьми намалюйте план-карту ігрового середовища на папері з урахуванням пропозицій, які схвалила більшість, і організуйте захист проєкту.
Переваги проєктної діяльності: вихователь має змогу об’єднати всіх дітей і батьків навколо спільної ідеї та залучити їх до презентації та виготовлення кінцевого продукту. І старші, і молодші вихованці набудуть досвіду колективної взаємодії.

Для того щоб заручитися підтримкою батьків, обов’язково запросіть їх на презентацію проєкту. Якщо через реалії сьогоднішнього дня вони не матимуть змоги долучитися до презентації офлайн, організуйте їхню участь онлайн. Старші діти розповідатимуть, що намальовано на плані-карті, а молодші — виступатимуть як група підтримки.

Навчайте дітей спілкуватися

Різновікову групу відвідують діти з різним життєвим досвідом і різним рівнем розвитку комунікативних навичок. Вихователь має враховувати це, щоб створити умови для ефективного дитячого спілкування. Як діяти, щоб досягти цієї мети?

Організовуйте колективні види діяльності. Для цього плануйте день так, щоб діти перебували в адекватних віку моделях спілкування. Найсприятливіша для цього — ігрова діяльність. Вона стимулює розвиток спілкування між дітьми різного віку. Адже в умовах гри в різновіковій групі мовленнєве спілкування дитини стає гострою необхідністю. Кожній дитині важливо, щоб її розуміли партнери по грі — як однолітки, так і старші та молодші діти. Як ігрова, так і трудова й будь-яка інша колективна діяльність дітей створює умови, в яких дітям обов’язково слід порозумітися, і спілкування виникає природно. Всіляко заохочуйте та підтримуйте взаємодію і спілкування дітей різного віку під час колективних форм діяльності. Створюйте умови, за яких старші діти мають допомагати молодшим для досягнення спільного результату.

 Ненав’язливо беріть участь у спілкуванні дітей. Труднощі в спілкуванні між дітьми різного віку можуть виникнути через те, що для молодших дітей характерні нестандартні дитячі висловлювання та відсутність жорстких норм і правил. У розмові зі старшими дітьми малюки використовують непередбачувані слова, поєднання слів і звуків, фрази, які викликають у старших подив. За потреби в таких ситуаціях беріть на себе роль «перекладача».

Демонструйте приклад партнерського стилю спілкування. Своїм прикладом заохочуйте дітей до партнерського стилю спілкування в привітному тоні. Зокрема, під час ранкового кола та обговорення з дітьми планів на день стимулюйте старших дітей наслідувати вашу інтонацію, активно використовувати різні мовленнєві засоби, щоб малюки їх зрозуміли. Нетямущість малюків змушує старших дітей продумувати те, що вони хочуть сказати, а отже, чіткіше формулювати свої думки. Малюкам, які хочуть порозумітися зі старшими, теж доводиться говорити більше, докладніше, будувати зв’язні вислови. У такий спосіб розвиваються мовленнєві навички як старших, так і молодших дошкільників.

Стимулюйте молодших дітей звертатися до старших. Проблемою в різновіковій групі може стати й те, що молодші діти вважають за ліпше слухати старших, а не говорити. Тоді як старшим дошкільникам важливіше висловлюватися, ніж вислуховувати. Щоб розв’язати цю проблему, навчайте молодших звертатися до старших з проханнями чи пропозиціями, а старших — відповідати на запитання чи звернення молодших зрозуміло.

Заохочуйте малюків коментувати свої дії. Пропонуйте називати іграшки, предмети-замінники, промовляти умовні дії. Налаштовуйте старших дітей, щоб вони теж пропонували малюкам усе промовляти. При цьому важливо помічати такі дії старших і хвалити їх за це.

Розвивайте ініціативу дітей в ігровій діяльності

У різновіковій групі молодші діти часто стежать за іграми старших вихованців, де відомі їм сюжети більш розгорнуті, й починають їх наслідувати. Іноді старші діти з власної ініціативи залучають малюків у свою гру і цим збагачують їхній ігровий досвід. Підтримуйте такі ініціативи.

Не бійтеся самостійних ігор у різновіковій групі. Не намагайтеся весь час займати дітей іграми, які вважаєте кориснішими. Забезпечуйте свободу дитячої ініціативи в грі й не втручайтеся в неї, якщо діти не запрошують вас самі. А якщо вас покликали, намагайтеся не затримуватись у грі надовго, не давайте порад, як дітям грати, якщо вас не питають.

Ініціатива дітей яскраво виявляється саме під час самостійних ігор. Вони втілюють у грі свої переживання, враження, досвід і водночас усвідомлюють, як влаштовані світ і суспільство. Тому заохочуйте нові ідеї та сюжети ігор. Підтримуйте їх емоційно та пізнавально. Також стежте за тим, щоб у грі виникали дружні, партнерські взаємини між дітьми різного віку.

Діти старшого дошкільного віку під час гри творчо перетворюють готове предметно-просторове ігрове середовище: створюють нові будівлі, широко використовують предмети-замінники, іграшки, будівельні модулі. При цьому вони часто ревно реагують, коли зазіхають на їхній ігровий простір, зокрема й молодші вихованці.

 

Для того щоб уникнути конфліктів, пропонуйте молодшим дітям спочатку поспостерігати, що роблять старші, потім ненав’язливо допомогти їм — подати потрібний модуль для будівництва, відшукати потрібну іграшку тощо. Після цього зазвичай старші діти вже не заперечують, щоб молодші брали участь у грі, й навіть доручають їм конкретні ігрові обов’язки.

Відстежуйте протягом дня ситуації, коли старші та молодші діти грають разом, і хваліть їх за це. Особливо коли вихованці змогли самостійно домовитися про спільну гру.

Організовуйте дозвілля з огляду на вік дітей

Для того щоб свята й розваги в різновікових групах захоплювали всіх вихованців, враховуйте дитячу безпосередність малюків, їхню постійну готовність до дива та соціально-педагогічну особливість старших дошкільників — їхню потребу в нерегламентованому спілкуванні. Також дотримуйте основних правил.

Об’єднуйте складові заходу навколо головної мети. Сценарій дитячого свята — докладна літературно-текстова та організаційна розробка змісту й перебігу театралізованої дії. Тож, коли послідовно фіксуватимете в сценарії все, що відбуватиметься, продумайте, як задіяти і старших, і молодших вихованців групи. Проводьте розваги з різним ступенем активності дітей, коли вони слухачі чи глядачі, безпосередні учасники або беруть участь разом з дорослими.

 

Добирайте зрозумілий художній матеріал. Оскільки в заході беруть участь діти різного віку, вони мають розуміти дії та мовлення персонажів дійства. Особливо якщо самі мають виголошувати певний текст на святі.

Використовуйте відомі дітям пісні, танці, ігри. Уже на початку заходу за допомогою музики створюйте в дітей загальне емоційне піднесення, святкову атмосферу. Пісні й танці допоможуть залучити і молодших, і старших дітей у святкове дійство. Гра на дитячому святі дасть змогу активізувати малюків, долучити їх до взаємодії зі старшими вихованцями.

 

Готуйте сюрпризні моменти для малюків разом зі старшими дітьми. Це сприятиме вихованню відповідальності в старших дошкільників і потребу піклуватися про малюків.

Імпровізуйте під час свят і розваг, шукайте елементи несподіванки й ефективності святкового спілкування між молодшими та старшими дітьми. Наприкінці свята обов’язково допоможіть дітям оцінити спільну діяльність під час заходу та її результати. Наприклад, які вони молодці, що допомогли головним героям знайти скарб.

Насамкінець зауважимо, що в різновіковій групі найліпше спрацьовують прийоми на кшталт тих, що батьки використовують у сімейному вихованні. Взаємодія різних за віком дітей створює умови для виховання у старших таких важливих якостей особистості, як ініціативність, відповідальність і турботливість, а в молодших — активність і наполегливість.

Автор:

НАТАЛІЯ САВІНОВА ,шеф-редактор методичних видань Експертус Освіта

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *