10.06.2022Р. – Поради педагогам “У групі «особлива» дитина: як налагодити взаємодію”
Діти з РАС* потребують індивідуального підходу та супроводу. І якщо поряд немає тьютора, який допомагатиме дитині, поки вона перебуває в дитячому садку, цю функцію виконують вихователі. Скористайтеся порадами, які допоможуть правильно відреагувати на типові прояви поведінки «особливої» дитини
* РАС — розлади аутичного спектру.
Ситуація. У дитини з РАС виявляються порушення соціальної взаємодії. Дитина не усміхається у відповідь на усмішку, не дивиться в очі або дивиться, але наче не бачить тих, хто навколо. Дитина не здатна наслідувати дії педагога. Тому їй складно опанувати ті чи ті навички, адже наслідування — природна здатність і прагнення кожного звичайного дошкільника.
Ваші дії. Знайдіть час для знайомства з дитиною з РАС. Проведіть попередню роботу під час індивідуальних зустрічей. Вони можуть бути нетривалими. Головне — регулярність. Ви встановите контакт із дитиною, навчитеся її розуміти. А вона — призвичаїться до вас, засвоїть певні дії з іграшками, навчиться орієнтуватись у групі.
Ситуація. У дитини з РАС порушена уява. Це провокує яскраву поведінкову особливість — стереотипію, тобто схильність до інертності. У дитини є потреба бачити навколишнє середовище статичним, а послідовність подій — незмінною.
Ваші дії. Дотримуйтеся визначеної структури заняття, послідовності режимних процесів тощо. Тримайте у групі напохваті «ту саму» кофтинку, до якої дитина з РАС звикла, і надягайте саме її. Будьте постійними у виборі особистих аксесуарів, а ліпше відмовтеся від них на час заняття. Давайте дитині з РАС одні й ті самі предмети, атрибути для ігор.
Ситуація. Труднощі соціальної взаємодії виявляються також у нездатності дитини ділитися своїми іграшками й виконувати ігрові дії, під час яких необхідно що-небудь віддати або помінятися чимось.
Ваші дії. Складіть в окрему коробку необхідні для занять роздаткові матеріали. Покажіть її дитині, щоб вона знала, що є «її» коробочка та «її» іграшки. Організовуючи гру, враховуйте те, що дошкільник з РАС не здатен мінятися ролями.
Ситуація.Дитина з РАС не розуміє правил, усталених суспільством. Для неї не існує таких понять, як правильна чи неправильна, гарна чи погана, прийнятна чи неприпустима поведінка. Дитина не знає, не відчуває і не розуміє меж дозволеного. Здатність до несподіваних і жахливих з погляду соціуму вчинків вразить навіть досвідченого педагога: оголення різних частин тіла, агресивні та самодеструктивні випади з вириванням свого волосся або агресією до інших.
Ваші дії. Утримайтеся від емоційної реакції на будь-які прояви з боку дитини. Зберігайте спокій. Не карайте й не засуджуйте дитину за те, хибність чого вона не розуміє й не може зрозуміти. Це — не погане виховання і не провина батьків. Це — тяжке порушення в діяльності ЦНС.
Ситуація. Часто дитина з РАС не має елементарних гігієнічних навичок і потреб їх освоїти. Вона не дає себе мити, бо боїться води й дотиків, не дозволяє стригти нігті й волосся, не любить переодягатися. Дитина не переймається тим, що розпатлана й неохайна. Батьки прагнуть, щоб їхня дитина була акуратною й чистою. Але це не завжди виходить.
Ваші дії. Утримайтеся від коментарів щодо зовнішнього вигляду дитини й будь-яких рекомендацій її батькам. Вони роблять усе можливе. Будьте готові до того, що в дитячий садок дитина з РАС приходитиме не завжди в чистому й охайному одязі.
Ситуація. Дошкільник з РАС не вміє спілкуватися, він не може попросити про що-небудь або відмовитися від пропозиції звичним для нас способом. Він не вміє розповідати історії й відповідати на запитання. Часто — взагалі не говорить або копіює фрази людей навколо, не розуміючи їх змісту.
Ваші дії. Спілкуючись із дитиною з РАС, говоріть максимально коротко та стисло. Багатослівність втомлює таких дітей і може спровокувати небажану поведінку.