13.04.2020р.- БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ: ФОРМУЄМО НАВИЧКИ В ДОШКІЛЬНИКІВ

Статистика свідчить, що з кожним роком кількість травмованих дітей збільшується. Призводять до травмувань характерні для дошкільників підвищена допитливість, висока рухова активність, прагнення до самостійності, відсутність досвіду і нездатність передбачити наслідки власних дій. Наприклад, дитина, яка не має відповідних знань і навичок, може:

  • вибігти за м’ячем на проїжджу частину, не подивившись, чи є транспорт на дорозі;
  • підійти до безпритульної тварини й погладити її;
  • гратися з сірниками чи електричними приладами;
  • розмовляти на вулиці з незнайомими людьми тощо.

Негативно впливає на поведінку дошкільників також приклад батьків чи інших дорослих, які знають правила безпечної поведінки, але нехтують ними. Діти наслідують поведінку дорослих, проте ще не вміють передбачати негативні наслідки своїх дій. Тож і потрапляють у небезпечні ситуації і нерідко отримують травми.

Окрім того, дорослі часто своє завдання вбачають у тому, щоб захищати й оберігати дитину. Вони забувають про головне — готувати її до самостійного життя. Слід навчати дитину правильно діяти в різних ситуаціях, зокрема і небезпечних.

ФОРМУЄМО СВІДОМЕ СТАВЛЕННЯ ДО БЕЗПЕКИ

Формувати в дошкільників свідоме ставлення до власної безпеки слід із раннього віку. Головний регулятор поведінки дитини — внутрішня мотивація. У Базовому компоненті дошкільної освіти зазначено, що дитина має знати правила безпечного перебування вдома, в дитячому садку, на вулиці, спортивному майданчику тощо.

РЕАЛІЗУЄМО ОСВІТНЮ РОБОТУ СИСТЕМНО

Освітню роботу з формування навичок безпечної поведінки в життєвому середовищі необхідно проводити  системно. Можна виокремити такі її напрями:

  • пожежна безпека;
  • правила дорожнього руху;
  • безпека в побуті;
  • безпека в природі;
  • здоров’я та хвороби;
  • поведінка з незнайомими людьми.

Часто виникає запитання, чи доцільно говорити дітям про трагічні наслідки, які можуть трапитися через неправильну поведінку? Однозначної відповіді на це питання немає. Слід зважати, що діти дуже вразливі, емоційно-чутливі. Тому важливо не зашкодити психіці дитини, не травмувати її психологічно.

Слід не лякати дітей можливою небезпекою,

а навчати адекватно діяти!

ЗАСТОСОВУЄМО РІЗНІ МЕТОДИ

Діти швидше опановують знання та набувають життєво необхідних навичок, якщо застосовувати різні методи:

  • словесні — пояснення, бесіди, розповіді, художнє слово, педагогічна оцінка ситуацій;
  • практичні — сюрпризні моменти, проблемні ситуації, ігри та вправи;
  • наочні — спостереження, мнемотаблиці, розглядання ілюстрацій, перегляд мультимедійних презентацій.

СЛОВЕСНІ

У простій і доступній формі  слід пояснити  дітям важливі, але складні для їхнього розуміння поняття. Під час слухання казок, оповідань, розучування віршів чи відгадування загадок дошкільники запам’ятовують основні правила безпеки, дізнаються, як слід поводитися в тій чи тій ситуації. Художнє слово активізує дитячу пам’ять, увагу, мислення. Воно впливає на дошкільників ефективніше за моралізаторські застереження щодо правил безпечної поведінки.

У роботі з дітьми можна використовувати такі твори:

  • «Де працює вогонь» Михайла Кривича;
  • «Смугаста поспішає на допомогу», «Нова робота Крокодила Гени» Людмили Козинець;
  • «Цікаве мишеня» Георгія Юрміна;
  • «Шкідливі поради» Георгія Остера;
  • «Як Вогонь Воду заміж узяв» Євгена Пермяка;
  • «Світлофор Моргайко» Тетяни Александрової;
  • «Як Жезл і Свисток помирилися» Леоніда Панасенка;
  • «Історія сірника» Тетяни Нуждиної;
  • «Пожежа» Бориса Житкова;
  • англійська народна казка «Троє поросят».

 

ПРАКТИЧНІ

Сюрпризні моменти допомагають підтримувати в дітей інтерес до занять. А нескладні завдання, дидактичні та сюжетно-рольові ігри дають змогу:

  • ознайомлювати дітей із джерелами небезпеки в побуті;
  • навчати розрізняти потенційно небезпечні предмети;
  • формувати уявлення про запобіжні заходи;
  • опановувати способи безпечної поведінки та можливі наслідки їх порушення.

Ігри-драматизації за мотивами казок, оповідань чи проблемних ситуацій допомагають дошкільникам засвоїти знання і сформувати навички безпечної поведінки.

Спілкування дітей під час ігор, промовляння правил поведінки, імітація дій із потенційно небезпечними побутовими предметами дають змогу збагатити досвід безпечної поведінки в побуті.

НАОЧНІ

Щоб наочно показати дітям події та явища реального життя, можна використовувати мультимедійні презентації:

  • «Смішарики. Абетка безпеки»;
  • «Уроки безпеки від тітоньки Сови»;
  • «Абетка дорожньої безпеки від тітоньки Сови»;
  • «Правила поведінки дітей»;
  • «Уроки безпеки з Кроко»;
  • «Фокс і Трот поспішають на допомогу» тощо.

Разом з дітьми  можна організувати та  провести конкурси дитячих малюнків  на теми: «Пожежна безпека», «Про правила дорожнього руху», а також оформити альбоми «Якщо ти загубився на вулиці», «Один вдома», «Правила поведінки під час пожежі», «Правила дорожнього руху».

Педагогам стануть у нагоді  мнемотаблиці зі схематичними зображеннями правил безпечної поведінки. Завдяки такій наочній опорі діти:

  • запам’ятовують правила поведінки з незнайомими людьми, безпритульними тваринами;
  • поводження з побутовими електроприладами, гострими чи крихкими предметами тощо;
  • дорожнього руху та пожежної безпеки;
  • навчаються дотримуватися інструкцій;
  • моделювати розв’язання складних життєвих ситуацій;
  • розвивають мислення, уяву, зв’язне мовлення.

ОРГАНІЗОВУЄМО РІЗНІ ФОРМИ РОБОТИ

Традиційні форми роботи: «Дні здоров’я», спортивні свята та розваги, «Тижні безпеки життєдіяльності». Зазвичай у цих заходах беруть участь і батьки вихованців. А діти як учасники дійства роблять власні висновки, формують для себе певні настанови.

До «Тижнів безпеки життєдіяльності» включають такі форми роботи:

  •  тематичні заняття;
  • дидактичні, сюжетні, конструктивно-будівельні ігри;
  • конкурси, театральні вистави;
  • естафети, змагання;
  • екскурсії до пожежної частини;
  • читання художніх творів відповідної тематики;
  • моделювання правильної поведінки;
  • аналіз небезпечних ситуацій;
  • перегляд презентацій, мультфільмів.

Практично опанувати правильний алгоритм дій у разі пожежі допомагають тренування з евакуації та гасіння умовної пожежі, які проводяться спільно з працівниками державної пожежно-рятувальної частини. Під час таких тренувань відпрацьовуються навички поведінки у надзвичайних ситуаціях.

Додаток

План освітньої роботи з безпеки життєдіяльності
з дітьми старшого дошкільного віку

Напрями освітньої роботи Тема і форма організації Програмові завдання Місяць
Поведінка з незнайомими людьми «Якщо чужий заходить  у будинок»: перегляд мультфільму, бесіда та спільна діяльність Навчати правильно поводитися, якщо в будинок заходить незнайомець Вересень
Безпека в природі Заняття-гра «Їстівні і отруйні гриби та ягоди» Закріплювати знання про гриби та ягоди Вересень
Безпека в природі Заняття-гра «Природні та стихійні лиха» Закріплювати знання про природні явища — грозу, зливу, буревій

Навчати правил поведінки під час природного лиха

Жовтень
Пожежна безпека Заняття з елементами гри-драматизації «Професія — пожежник» Ознайомлювати з історією пожежної служби, пояснювати її значення для людей

Ознайомити з номером телефону служби порятунку «101»

Формувати уявлення про професію пожежника

Виховувати повагу до праці пожежника

Листопад
Здоров’я та хвороби Заняття з елементами гри-драматизації «Швидка допомога» Навчати викликати швидку медичну допомогу за номером «103»

Формувати уявлення про професію лікаря швидкої допомоги

Виховувати повагу до праці лікарів

Грудень
Пожежна безпека Розвага «Як себе рятувати, якщо лихо прийде в хату» Закріплювати правила пожежної безпеки

Автоматизувати вміння викликати пожежну службу

Навчати діяти у разі пожежі

Грудень
Безпека в побуті «Зимові свята і вибухонебезпечні предмети» — розглядання ілюстрацій та обговорення Закріплювати правила поводження з незнайомими предметами та речовинами

Закріплювати знання про небезпечні предмети — петарди тощо

Січень
Безпека в природі Бесіда та  спільна діяльність на тему «Якщо ти загубився» Навчати, як правильно поводитися, якщо загубився

Допомогти усвідомити, що важливо знати свою домашню адресу й номер телефону

Лютий
Правила дорожнього руху Бесіда «Правила поведінки в міському транспорті» Ознайомлювати із правилами етичної і безпечної поведінки в міському транспорті Березень
Правила дорожнього руху Заняття-гра «Дорожні знаки» Ознайомлювати з основними дорожніми знаками

Формувати навички безпечної поведінки на вулиці

Березень
Безпека життєдіяльності Тиждень безпеки життєдіяльності Формувати розуміння цінності власного життя та здоров’я, основ здорового способу життя

Ознайомлювати з правилами безпечної поведінки та формувати відповідні навички

Закріплювати правила поведінки в екстремальних ситуаціях під час тренінгу з евакуації

Квітень
Правила дорожнього руху Сюжетно-рольова гра «Діти — водії транспортних засобів» Ознайомлювати з правилами безпеки руху під час їзди на велосипеді, самокаті Травень
Безпека в природі Небезпека у природі в літній період Навчати вибирати безпечні місця для ігор

Ознайомлювати з правилами поводження на воді та перебування на сонці

Травень

 

 

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *