Навчаємо дітей логічних операцій під час роботи з природним матеріалом

Діти щодня взаємодіють із природою. Дорогою до дитячого садка, під час прогулянки в парку, і навіть просто визираючи з вік­на, вони несвідомо сприймають її красу, звертають увагу на різні зміни в довкіллі. Такий підсвідомий досвід занурення в природу може стати основою для формування в дошкільників пізнавального інтересу. Завдання дорослого — стимулювати цей інтерес, спрямовувати його, зокрема, й на розвиток логічних операцій.

Як свідчить досвід, природна наочність має важливе значення у вихованні й розвитку дітей. Так, перетворити нудне, нецікаве навчання прийомів логічного мислення на захопливий і емоційно забарвлений процес, можна за допомогою осіннього листя. Під час прогулянки зверніть увагу дошкільників на барвисті листочки клена, дуба, ясена. Здається, що вони увібрали в себе всі відтінки сонячного світла: жовтий, багряний, лимонний, золотавий. Такий листковий «асортимент» — чудовий дидактичний матеріал. Працюючи з ним, діти з легкістю освоять різні математичні відношення й поняття, як-от: «один», «багато», «жодного», «пара», «зайвий» тощо.

Запропонуйте дошкільникам самостійно назбирати різноманітного листя. Щоб зберегти його тендітну красу й надалі використовувати в освітньому процесі, кожен листочок прогладьте через папір гарячою праскою. Через два дні повторіть процедуру, щоб «забрати» з листя залишки вологи. Також можете покрити його безбарвним лаком.

У Додатку подано добірку ігор та вправ з використанням осіннього листя, під час яких діти повправляються застосовувати різні прийоми логічного мислення.

Наостанок нагадаємо, що розвиток дошкільників відбувається на основі уявлень про навколишній світ. А вони формуються завдяки органам чуття. Тож, щоб допомогти дітям опанувати логічні операції, радимо:

  • задіювати якомога більшу кількість органів чуття під час сприймання об’єктів довкілля;
  • забезпечувати активність кожної дитини в процесі пізнання.

Зауважте: ці дії — взаємозалежні. Адже саме пізнавальна активність дітей дає змогу задіяти якнайбільше органів чуття під час сприймання природи.

Додаток

Добірка ігор та вправ з природним матеріалом для розвитку логічного мислення

Вправа «Знайди запах осені»

Ігрову вправу розпочинають на вулиці під час прогулянки, а продовжують у груповому приміщенні. Вихователь пропонує дітям описати особливості осінньої погоди та природи, відповідаючи на запитання: «Яке сьогодні небо? (Сіре, ясне, високе, блакитне, яскраве тощо.) Чи є на небі хмаринки? (Так.) Які вони? (Білосніжні, пухнасті, сірі, похмурі, схожі на ватяні кульки.) Яке сонечко? (Яскраве, ніжне, тепле, холодне тощо.) Яке листя? (Зелене, жовте, червоне, багряне тощо.)». Вихователь підсумовує обговорення: на вулиці вже не так тепло, менше гріє сонце, віє вітер, листя з дерев опадає та встеляє землю.

Вихователь пропонує дітям зібрати осіннє листя. Діти збирають кожен по три-чотири листочки, щоб утворився невеличкий букетик. Відтак зібране листя розглядають, нюхають, характеризують за видом (із якого дерева), розміром, кольором, запахом. Вихователь спонукає дітей розкласти по три-п’ять листочків одного виду на асфальті й спробувати побудувати серіаційний ряд — від найменшого до найбільшого й навпаки.

Вже у приміщенні в присутності дітей вихователь готує баночки із запахами — по дві з однаковим ароматом: м’ята, перець, апельсин, лимон, пріле осіннє листя. Відтак по черзі бере кожну баночку й показує дітям, як за допомогою нюху «упіймати» аромат. Потім дає спробувати дітям зробити це самостійно. Діти дізнаються, що запахи бувають різні. Баночки з однаковим запахом ставлять поруч.

Ускладнення:

Варіант 1. Виховательпропонує комусь із дітей наосліп знайти однакові запахи. Спочатку дитина по черзі нюхає аромат у кожній баночці, визначає й називає його. Потім надягає на очі пов’язку й намагається на нюх знайти однакові аромати.

Варіант 2. Діти об’єднуються в пари. Кожна з них отримує коробку з п’ятьма однаковими баночками і пов’язку для очей. Одна дитина в парі надягає пов’язку, друга — по черзі відкриває баночки і дає понюхати кожен аромат, щоб перша назвала його. Потім діти міняються ролями.

Логіко-математична вправа «Один і багато»

Вихователь тримає в руках букет з осіннього листя. Діти розглядають його та відповідають на запитання: «Із чого складається букет? Де можна взяти листя для букета?». Вихователь: «Восени листя опадає на землю. Це явище називають листопадом. Назвіть, із яких дерев листочки є в букеті. Скільки листочків разом у букеті? (Багато.)». Вихователь роздає по одному листочку кожній дитині, а потім запитує, скільки в кожного листочків. (По одному.) Відтак пропонує зібрати знову листя в букет. Вихователь: «Разом листя стало багато. А у вас у руках скільки листків? (Жодного.)».

Рухлива гра «Зберемося в букет»

Вихователь роздає кожній дитині по листочку. Важливо, щоб у дітей були листки різних дерев — з липи, клена, тополі, каштана тощо. За командою вихователя діти зображають листопад: кружляють по колу, плавно рухаються, тримаючи в руках кожен свій листочок. Коли чують команду: «Зберіться в букет!» — утворюють букети з листя дерева тієї самої породи.

Гру повторюють кілька разів, утворюючи букети із листя однакового розміру/кольору тощо.

Логіко-математична вправа «Третій зайвий»

Вихователь добирає по три листки — різні серії осіннього листя — і пропонує дітям виключити з множини зайвий елемент:

Вихователь спонукає дітей пояснювати свій вибір.

Творча вправа «Осінній віночок»

Діти об’єднуються в три команди — «Вересень», «Жовтень» та «Листопад». Кожна з них отримує набір різноколірного листя, основу для віночка із м’якого дроту чи картону, клей, ножиці. Перша команда створює віночок із зеленого листя, друга — із жовтого, третя — із жовтогарячого.

Як ускладнення вихователь пропонує викладати листя у вінку в послідовності, що зображена на трафареті.

Вправа «Розклади за місяцями»

Вихователь звертає увагу дітей на кругову модель часу із зображенням пір року та місяців, яка є в куточку природи. Діти позначають стрілкою поточний місяць осені. Відтак відповідають на запитання: «Скільки місяців у осені? Як вони називаються? Чому?».

Вихователь: «Назва першого осіннього місяця по­в’я­за­на з вересом — вічнозеленою рослиною, що росте переважно на Поліссі. Запашні суцвіття вересу розпускаються в серпні та цвітуть аж до кінця жовтня. Проте найпишніше рожево-бузкові квіти вкривають піщані пагорби, торф’яники та соснові бори саме у вересні. Жовтень — це час, коли листя жовтіє, а листопад — коли воно опадає. Тому місяці й отримали такі назви. Який колір, на вашу думку, можна визначити основним для кожного осіннього місяця?». Вихователь узагальнює, що у вересні переважає зелене листя, у жовтні — жовте, а в листопаді — переважно багряне, жовтогаряче.

Діти об’єднуються в три команди — «Вересень», «Жовтень», «Листопад». Завдання команд — із купи різноколірного листя відібрати листочки свого кольору — зелені, жовті та багряні відповідно. Перемагає та команда, яка впорається з цим найшвидше.

Гра-змагання «В осінньому парку»

Гру проводять на ігровому майданчику або в груповому приміщенні. Вихователь читає вірш Ольги Війтик-Ющук «Осінній парк». На землі чи підлозі лежить купа осіннього листя, з обох боків якої шикуються дві команди гравців. Вихователь описує ігрову ситуацію: «У парку дуже багато листя. Воно падає з дерев і вкриває землю. Треба це листя упорядкувати». Вихователь показує дітям чарівний мішечок, звідки дістає геометричні фігури із прикріпленими до них завданнями. Кожна команда отримує свою геометричну фігуру й виконує завдання.

Орієнтовні завдання: знайти листки, схожі на трикутник, і назвати, з якого вони дерева; зібрати все листя округлої форми, але не жовте/червоне/не велике; зібрати листя зубчастої форми, але не червоного й не зеленого кольору; знайти листя, схоже на сонечко/яйце/хустинку/колесо/піраміду тощо; відкласти вліво все жовте листя, полічити його; вибрати все багряне листя й полічити його; відкласти вправо всі великі листочки, вліво — усі маленькі; згрупувати листя за формою — схоже на круг, овал, трикутник тощо.

Перемагає та команда, яка діє вправно і злагоджено, виконує завдання швидко й без помилок.

Вправа «Відчуй на дотик»

Дитина отримує осіннє листя з берези й осики — по п’ять-шість листків. Варіант 1. Дитина із зв’язаними очима на дотик утворює із наявних листочків дві множини. Варіант 2. На зворотному боці листя берези прикріплений шершавий папір, а на зворотному боці листя осики — гладкий. Дитина із зав’язаними очима обмацує листя й на дотик класифікує за ознакою — шершавий чи гладенький. Відтак класифікує множини: листя з шершавою поверхнею — із берези, із гладкою — з осики.

Ускладнення: Вихователь збільшує кількість порівнюваних множин/кількість елементів у множині; пропонує дітям різну кількість листочків тощо.

 

Електронний журнал “Вихователь-методист”

№10 Жовтень 2022року

працюємо з вихователями / логіко-математичний розвиток

Олена Брежнєва: головний науковий співробітник лабораторії дошкільної освіти та виховання Інституту проблем виховання НАПН України, д-р пед. наук, доцент, Київ

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *