13.10.2022р. – Відпрацьовуємо артикуляційні вправи на постановку шиплячих звуків

Шановні батьки!  Пропоную вам разом з дитиною  виконати перед дзеркалом  артикуляційні вправи, завдяки яким, ми  підготуємо органи артикуляції дитини до певного артикуляційного укладу, необхідного для вимови шиплячих звуків.

1.Завдання

Перед дзеркалом виконувати комплекс артикуляційних вправ для шиплячих звуків  [ш, ж, ч, шч, дж]

  1. «Усмішка»

Губи в усмішці, зубів не видно. Повторити вправу 3-4 рази.

Схожі ми на скрекотушок,

Тягнемо  губи аж до вушок

2.«Хоботок»

Витягнути губи сильно вперед, напружити,як при вимовлянні звука [у].

Утримувати їх у такому положенні під рахунок від 1 до 5-10.

Хобот слоненятко тягне,

Ним ось-ось банан дістане.

Губки в трубочку склади

Й слоненятку покажи

  1. «Бублик»

Виконати вправу «Хоботок». Потім округлити губи так, щоб було видно зуби. Слідкувати, щоб зуби були зімкнуті. Утримати губи в такому положенні на рахунок до п’яти

  1. «Покараємо неслухняний язик»

Усміхнутися, відкрити рот, спокійно покласти  широкий язик на нижню губу і поплямкати губами, вимовляючи : «Пя-пя-пя».

  А тепер вже не зубами –

Я пошльопаю губами:

«У бика губа тупа ,

Па-па-па».

  1. «Покусаємо язик»

Усміхнутися,відкрити рот і покусувати язик.

Варіанти:

  • покусувати кінчик язика;
  • покусувати середину язика;
  • покусувати язик, просуваючи його поступово вперед-назад

Під час виконання вправи вимовляти «та-та-та». Вимова складів «та-та-та» допомагає дитині у виконанні вправи.

Висуваю свій язик,

Щоб лінуватися не звик,

Й від кінчика до кореня

Кусати починаю я.

  1. «Лопатка»

Усміхнутися, відкрити рот, покласти широкий передній кінчик язика на нижню губу. Утримувати його в такому положенні під рахунок від 1 до 5-10.

Язичок наш, як лопатка –

Дуже рівний, дуже гладкий.

Ловкою лопаткою

Копаю біля хатки я.

  1. «Годинник»

Посміхнутися, відкрити рот, висунути язик  якнайдалі і проводити ним плавні рухи від одного куточка рота до другого. Виконати вправу 10-15 разів.

Вліво-вправо язик ходить,

Ніби місця не знаходить.

  1. «Футбол»

Рот закритий.  Напруженим язиком впертися то в одну, то в другу щоку.

Гра чудова є у нас,

Весело проводим час.

Знов м’ячем забили «гол»

Вправу цю звемо… футбол.

  1. «Чашечка»

Посміхнутися, відкрити рот.  Бічні та передні краї широкого язика підняти, але не торкатися зубів.

Тепер краєчки язика

Угору підтягаю,

Глибоку «чашечку» таку

Зубами не торкаю.

10 «Фокус»

Висунути язик між губами, загнути трішки його кінчик і дмухати на шматок вати, який лежить на кінці носа дитини.

Я «чашку» виведу вперед,

З неї подую вгору.

І тепле повітря враз обдасть

Дуже малий мій носик.

  1. «Смачне варення»

Посміхнутися, відкрити рот та язиком у формі чашечки облизувати губу, роблячи рухи зверху вниз. Можна продовжити рух і сховати язик до рота, не руйнуючи «чашечки».

Вправа є у нас така,

Дуже легка і проста:

Губки ми оближемо,

Мов варення злижемо.

 

12«Почистимо верхні зубки»

Посміхнутися, відкрити рот. Кінчиком язика «почистити» верхні зубки із внутрішнього боку, рухаючи язиком вправо-вліво.

Ходить «щітка» вліво-вправо,

Чистить зубки дуже вправно.

13.«Гойдалка»

Відкрити рот. Напруженим язиком тягнутися до верхніх та нижніх зубів (по черзі)

Мов гойдалка язик гойдався

І гойдатись не боявся.

  1. «Маляр»

Відкрити рот. Широким кінчиком язика «побілити» піднебіння, роблячи повільні рухи від верхніх зубів углиб рота й назад. Нижня щелепа не повинна рухатися.

Наче маляром працюю –

Піднебіння пофарбую.

  1. «Конячка»

Посміхнутися, відкрити рот і поклацати кінчиком язика (конячка цокає копитами). Пильнувати, щоб рухався тільки язик. Спочатку повільно клацати, а потім – дедалі прискорюючи темп.

Цок-цок-цок,

Цокають копита.

Цок-цок-цок,

Я охайна й вмита.

Я копитом цокочу,

Як захочеш – прокочу.

  1. «Грибок»

Посміхнутися, широко відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння, щоб під’язикова зв’язка була натягнута («ніжка гриба»). Краї язика мають примикати до верхніх зубів. Утримувати в такому положенні 5-10 секунд.

Ось грибочок-сироїжка.

Вгорі – «шляпка», знизу – «ніжка».

2.Завдання

Вправа на розвиток дихання   «Здуй предмет»

Мета: відпрацювання різної сили видиху.

Матеріал:  пір’їна, ватна кулька, паперова сніжинка, гумовий м’ячик.

Опис виконання вправи: з різною силою видиху  здути предмети різної ваги з долоньки

 

Вправа на розвиток дихання  «Рубання дров»

Мета: відпрацювання  сили видиху

Опис виконання вправи: вдихнути глибоко через ніс, нахилитися вперед, на видиху вимовляти «ух-ух-ух». 

3.Завдання 

(на розвиток логічного мислення  )                                                                                          

Вправа «Відгадування загадок»                                                                                             

(За назвою складових частин предмета)

Що  це?

  • Кузов, кабіна, колеса, руль, фари, двері.
  • Стовбур, гілки, бруньки, листя, коріння.
  • Дно, кришка, стінки, ручки.
  • Каюта, якір, трюм, ніс, руль, капітан.
  • Під’їзд, поверх, сходи, квартири, дах.
  • Стрілки, цифри, скло, браслет.

 

4.Завдання

Вправа на розвиток  звукового аналізу – виділення 1-го ненаголошеного голосного у словах:  урок,  указка,  увага, удача,  узвар.

(Шановні батьки, промовте слово, при  цьому довго  голосом протягніть перший звук –

 уууу-рок,  попросіть дитину повторити за вами, а потім запитайте у неї: «Який звук ти довго проспівав  (проспівала) голосом ?»   (Звук [у]) « Цей звук ми вимовляли першим. Так який перший звук у слові «урок?»»

(Звук [у] )

Аналогічно опрацюйте разом з дитиною  інші слова.

5. Завдання

Вправа «Вчимося читати»

Пригадайте з дитиною, які букви вони вже вивчили («А, У»). Запропонуйте прочитати написані літери:

А    У    АУ    УА   УУ   АА   УАУ   АУА 

6.Завдання

Виконати пальчикові вправи за посиланням:

https://youtu.be/O7jXI62xieo

 

Матеріал підготувала

Вчитель – логопед Сасова Н.П.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *