20.03.2020р. – ІГРОВЕ РАНКОВЕ КОЛО В ДИТЯЧОМУ САДКУ
Вдале ранкове коло — запорука гарного настрою до вечора. Спільна діяльність дарує позитивні емоції та згуртовує дітей. Тож що робити, аби ранок був результативним і цікавим? Яким ви бачите ідеальний початок робочого дня? Ранок повинен починатися з дитячих усмішок, бадьорого настрою та захопливих ідей для спільної діяльності. Як ми можемо цього досягти? За допомогою щоденних ігрових ранкових зустрічей.
СТВОРЮЄМО ПОЗИТИВНИЙ НАСТРІЙ
Ранкове коло завжди починаємо з привітання. Позитивне вітання друзів та вихователя поліпшить навіть похмурий настрій. Тому потрібно приділяти цьому ритуалу особливу увагу. Діти стають кружка та звертаються одне до одного. Першим вітається вихователь, а відтак передає вітання в певній формі по колу. Під час цього слід не поспішати, щоб кожна дитина мала змогу висловитися. Щоб урізноманітнити ранки, розучуємо привітальні ігри з простими рухами, співом, елементами психогімнастики тощо. Перевагу надаємо іграм, у які можна грати сидячи або стоячи кружка (див. Додаток).
Зазвичай діти самостійно обирають спосіб, яким вони хочуть привітатися одне з одним. Це можливо, бо вихователь в ігровій формі послідовно ознайомлює дітей з вітальними традиціями різних країн. Відтак кожний ранок стає неповторним.
ВЧИМОСЯ КОМУНІКУВАТИ
Аби поліпшити навички спілкування, використовуємо під час ранкових зустрічей комунікативні ігри. Вони навчають дітей правильно проявляти власні емоції та розуміти емоції оточення. Під час таких ігор кожен може поставити запитання, яке його цікавить, та отримати на нього відповідь. Також діти обговорюють певні ідеї, вчаться слухати та більше дізнаються одне про одного.
Під час гри «Мій настрій» діти обмінюються інформацією про емоційний стан чи те, що їх турбує. Так вони вчаться формулювати власні думки та уважно слухати, щоб потім доречно коментувати інформацію чи відповідати на запитання.
ФОРМУЄМО ДРУЖНІ ВЗАЄМИНИ
Щоб згуртувати дитячий колектив і поліпшити взаємодію між вихованцями, важливо щоранку створювати у групі атмосферу єдності, турботи, піклування та доброзичливості. А ще ранкове коло — ліки від агресії. Завдяки різним формам спілкування кожна дитина може розкритися як особистість, розповісти, що її бентежить, та отримати підтримку однолітків і вихователя.
Найліпше об’єднують дітей командні ігри. Але командні ігри ранкового кола особливі — вони позбавлені відчуття суперництва та спрямовані на те, щоб діти отримали задоволення від спільної діяльності. Такі ігри передбачають раптову зміну ситуації та необхідність проявляти творчу ініціативу. За таких умов кожна дитина задовольняє природну потребу творити й отримувати нові враження.
Щоб навчити дітей домовлятися та спільно діяти, використовуємо гру «Природні стихії». Вона має чіткі правила — потрібно уважно слухати й обирати правильні спільні рухи. У той самий час елемент імпровізації створює відчуття спроможності й успішності. За таких умов діти отримують більше задоволення від гри.
ПЛАНУЄМО СПІЛЬНУ ДІЯЛЬНІСТЬ
Вранці важливо спланувати свій день. Це дасть змогу правильно розподілити зусилля впродовж дня та встигнути зробити все необхідне. Тому під час ранкових зустрічей вихователь пропонує ігри, які допомагають дітям зорієнтуватися в розпорядку дня, скоординувати власні дії, налаштуватися на спільну діяльність тощо. Аби ранкове коло не перетворилося на заняття, задіюємо майстерність педагога як ігромайстра та постійно вчимося грати разом із дітьми.
Гра «Що спочатку, а що потім?» допомагає навчити дітей планувати діяльність і робити власний вибір. Відтак нести за нього відповідальність. Щоб удосконалити вміння дітей, змінюємо атрибути чи ускладнюємо правила. Нерідко діти пропонують власне бачення гри й цікаві доповнення.
Запам’ятайте, що основою наших ранкових зустрічей є ігри. Саме вони дають змогу дітям у природній для них діяльності спільно розв’язувати цікаві завдання, планувати день та обмінюватися новинами. Тому кожен наш ранок починається з усмішок.
ЩОБ РАНКОВЕ КОЛО БУЛО УСПІШНИМ:
ПОРАДИ ІГРОМАЙСТРА
Примітка. Порадник розроблено за матеріалами ігромайстра Миколи Шутя, доцента кафедри музично-теоретичної та художньої підготовки Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди, канд. пед. наук.
Електронний журнал