23.05.2022р. – Лялькотерапія в роботі з дітьми
Ігровий процес — найбільш природний для дітей, він приносить їм задоволення. Але грати в ляльки — це не тільки забава, але і лікування. Метод психологічної корекції, який отримав назву «лялькотерапія», допоможе при самих різних проблемах у розвитку дитини. Про те, у чому суть методу, а також про те, як самостійно організувати заняття для малюка.
Що це таке?
Лялькотерапія — форма психокорекції, яку можна використовувати для дітей від року, а також для дошкільнят, молодших і середніх школярів. Практично до підліткового віку деякі прийоми і основи цієї арт-терапевтичної позитивної методики можуть застосовуватися з незмінним успіхом.
Взаємодія з ляльками дозволяє дитині краще зрозуміти власне місце в цьому світі, легше висловлювати свої емоції в словах. Дітям не завжди буває просто розповісти про те, що їх турбує і хвилює, про те, чого вони бояться безпосередньо. Куди простіше буває перенести свої страхи, образи, тривоги і інші сильні деструктивні емоції на щось неживе — на аркуш паперу (при малюванні), на фігурку (при ліпленні), на ляльок, розігруючи спектакль у спеціальному ляльковому театрі.
Цей метод визнаний у всьому світі як один з найбільш ефективних методів психологічної допомоги дітям, що дозволяє поліпшити їх соціальну адаптацію, вирішувати внутрішні і зовнішні конфлікти. Малюк може з допомогою ляльок за допомогою дорослих, знайомих з основами методики, розіграти будь-яку ситуацію, яка, так чи інакше, його хвилює, травмує.
Види і методи
Лялькотерапія буває індивідуальною та груповою. У першому випадку заняття проводиться з однією дитиною, у другому — з групою дітей. Далі, класифікація передбачає відмінності за функціями.
Лялькотерапія буває:
- комунікативної спрямованої на поліпшення здібностей до спілкування, налагодження стосунків між дітьми у колективі, налагодження стосунків між дорослим і дитиною;
- релаксаційної спрямованої на усунення психологічних блоків, страхів, емоційного напруження дитини;
- корекційної спрямованої на корекцію поведінкових проблем, а також проблем з мовленням (використовується як допоміжна методика в логопедії) і психічним розвитком;
- розвиваючої спрямованої на розвиток пам’яті, уваги, моторики, мовлення.
За типом використовуваних ляльок також виділяють кілька важливих напрямків та видів лялькотерапії.
- Маріонетки — ляльки на ниточках, якими можна управляти. З їх допомогою влаштовують ляльковий театр, казкові історії в якому грають і дорослі для дитини в рамках навчального заняття, і діти — для дорослих глядачів в рамках релаксаційного методу.
- Рукавички — ляльки-рукавички з твердою головою і м’яким тілом, одевающимся на руку. З їх допомогою розвивається моторика, координація рухів і мова, мислення та логіка.
- Пальчикові — це ляльки, оптимальні для домашніх занять, адже виготовити їх можна з будь-якого невеликого пластмасового кульки просто прорізавши в ньому дірочку для пальчика і намалювавши на кульці мордочку. Корисні при будь-яких формах лялькотерапії.
- Мотузкові — це досить абстрактні ляльки, які не підходять малюкам, краще всього проводити з ними релаксаційні та корекційні заняття для дітей старшого віку. Зроблені з мотузок петельним плетінням.