28.04.2020- ДОРОГА, ДОРІЖКА, ШЛЯХ, НАПРЯМ
Доброго дня, шановні батьки і діти
1.Розпочніть заняття з відгадування загадок:
-Лежить Гася,
Простяглася,
Як устане —
До неба дістане. (дорога)
-Що кінця не маю,
Лежу собі тихо,
Нікого не займаю,
Тільки добрі люди і день,
і ніч топчуть груди. (дорога)
-Щоб мені кудись дійти,
Треба всю її пройти.
Бере початок від порога
Далека чи близька …….( дорога)
2.Розпитайте у дитини, які дороги вона зустрічала у своєму житті. Систематизуйте знання малюка: дороги бувають різні: сільські, міські, гірські.
3.Прочитайте твір Д.Родарі «Дорога, яка нікуди не веде»
За селом розходилися три дороги: перша простягалася до моря, друга — до міста, а третя вела в безвихідь.
Мартіно цікавився, куди та третя все-таки веде; він розпитував, але всі відповідали одне й те саме:
— Ота дорога? Та дорога нікуди не веде.
— А як далеко вона пролягає?
— Нікуди вона не пролягає.
— То чого ж її проклали?
— Ніхто її не прокладав, вона була завжди.
— І ніхто ніколи по ній не ходив?
— Ну й упертий же ти вдався. Ми ж тобі кажемо, що там нічогісінько немає.
— Звідкіля ви знаєте? Ви ж самі там ніколи не були.
Мартіно так настирливо допитувався, що люди прозвали його Впертим. Він на це зовсім не ображався, а все думав про дорогу, що нікуди не веде.
Скоро він підріс: сам уже вулицю переходив, не те що раніше, коли дідусь його за руку переводив. Одного ранку пішов він з дому та й подався у далекі мандри, щоб з’ясувати, куди веде таємнича дорога, покрита густим бур’яном і вся у вибоїнах. Добре, що дощу не було, а то б під ногами лежали самі калюжі.
Обабіч неї височів живопліт, а потім ліс почався. Віття дерев тісно перепліталося вгорі й утворювало темну прохолодну галерею, в яку проникали лише поодинокі промінці сонця й освічували її, мов ліхтарі.
Мартіно все йде та йде, а галереї нема кінця-краю. Вже в нього ноги болять і здається, що було б краще вернутися назад. Та раптом Мартіно вгледів собаку.
“Де собака, там і хата,— зміркував Мартіно,— або принаймні людина”. Метляючи хвостом, собака побіг йому назустріч, лизнув руку та й подріботів назад дорогою, щомиті озираючись, щоб упевнитися, чи йде Мартіно назирці.
— Іду, іду,— мовив зацікавлений Мартіно.
Нарешті ліс порідшав, угорі прозирнуло небо, а дорога вперлася в залізну хвіртку. Крізь грати Мартіно побачив великий замок. Усі двері й вікна в ньому були навстіж відчинені, з усіх димарів бухав дим, а на балконі стояла гарна-прегарна синьйора. Вона привітно махала рукою й гукала:
— Заходь, заходь, Мартіно Впертий!
— Отже, я дійшов до кінця дороги,— зрадів Мартіно.— Якби не ви, синьйоро, я б і гадки про це не мав.
Мартіно відчинив хвіртку, перейшов через парк і, опинившись у замковому залі, вклонився чарівній синьйорі, що саме простувала вниз сходами. Вона була препишно вбрана,— куди тій феї чи принцесі,— й привітно всміхалася:
— Отже ти не повірив на слово? Чому не повірив, що дорога ця нікуди не веде?
— Бо це нісенітниця. Хоч як багато на світі доріг, та цікавих місць куди більше.
— Авжеж, була б тільки охота мандрувати. А зараз я тобі покажу замок.
Було в тому замку безліч залів, наповнених ущерть розмаїтими скарбами, чисто як у тих казкових палацах, де сплять зачаровані красуні й де морські страховища зберігають свої багатства. Були тут діаманти, коштовне каміння, золото, срібло. І в кожному залі синьйора казала:
— Бери, що тобі до вподоби. Я позичу тобі воза й коней.
Самі розумієте, що Мартіно не треба було припрошувати. Вертався він додому з повним візком. На передку сидів дресирований собака, що вмів правити кіньми і гавкав, коли вони дрімали або збивалися з дороги.
У селі хлопця вважали мертвим, а тому зустріли з великим подивом. Собака розвантажив на майдані всі скарби, мельнув двічі хвостом на прощання і, сівши на передок, зник у хмарі куряви. Мартіно пообдаровував усіх — і друзів і ворогів — коштовними подарунками. Безліч разів він розповідав про свої пригоди і завжди, як тільки кінчалася розповідь, хтось із слухачів кидався додому по візок і коня та пускався в дорогу, що нікуди не вела.
Однак іще того вечора поверталися вони один по одному похнюплені: дорога для них обривалася в лісовій гущавині, далі її заступала щільна стіна дерев і тернисті хащі. І не було видно ані хвіртки, ані замку, ані вродливої синьйори. Отож, як бачите, часом буває, що скарби дістаються лише тому, хто перший нову дорогу торує. А Мартіно Впертий був першим.
4.Зробіть аналіз слів «дорога», «доріжка», «шлях», «напрям», допоможіть дітям порівняти ці поняття, співвіднесіть з кожним видом транспорту.
5.Читання казки «Двоє жадібних ведмежат», потім розпитайте дітей,якою на їхню думку була дорога, якою йшли ведмежата ( широкою чи вузькою, порожньою чи переповненою транспортом, лісовою чи сільською).
6.Виконайте завдання №2 у Книзі дошкільника. Це допоможе краще дитині усвідомити різновиди доріг.
7.Запропонуйте дітям подумати, що може бути дорогою у морі та з допомогою чого визначають цю дорогу капітани ( компас, навігатор, карти, зірки).
8.Розгляньте і обговоріть картину Д.Добровольського «Сонячні вітрила».
Запитайте у дитини:
- Що ти помітив тут такого,що дозволяє тобі говорити що….
Створіть морський пейзаж у техніці відривної аплікації у Книзі дошкільника ( завдання №1).
9.Розвиваємо мовлення
Вивчіть разом з дітьми.
По шосе спішать машини,
Шелестять шепочуть шини.
Мчать машини в дальню путь,
То шофери їх ведуть.
Вправа”Додай протилежне слово”
Перець гіркий, а цукор….. ( солодкий).
Хлопець малий, а дядечко…. ( дорослий).
Дорога широка, а стежечка… ( вузька).
Камінь твердий, а пластилін… ( м’який).
Тварини є боязкі, і…. ( сміливі).
Будинки є високі і … ( низькі).
Каша буває рідка і …( густа).
10.Допитливим малюкам
11.Запропонуйте дитині намалювати транспорт за зразком
Перегляньте мультфільм
Вихователь Грицюк Тетяна Іванівна