11. 10. 2022р. Виконуємо артикуляційні вправи
Шановні батьки!
Пропоную вам разом з дитиною долучитися до виконання артикуляційних вправ, які сприяють розвитку мовного апарату.
1.Завдання.
Виконайте артикуляційну гімнастику (перед дзеркалом)
«Усмішка»
Губи в усмішці, зубів не видно; повторити вправу 3-4 рази
Схожі ми на скрекотушок,
Тягнемо губи аж до вушок
«Хоботок»
Витягнути губи сильно вперед, напружити,як при вимовлянні звуку [у];
утримувати їх у такому положенні під рахунок від 1 до 5-10
Слоник хобот витягав,
«Всім привіт!» – немов сказав
Щоб йому відповісти,
Хоботок зроби і ти
Краще губи витягай,
Слона швидше привітай!
«Покараємо неслухняний язичок»
Усміхнутися, відкрити рота, спокійно покласти широкий язик на нижню губу і поплямкати губами, вимовляючи : «Пя-пя-пя»
А тепер вже не зубами –
Я пошльопаю губами:
«У бика губа тупа, п а-па-па»
«Лопатка»
Усміхнутися, відкрити рота, покласти широкий передній кінчик язика на нижню губу;
утримувати його в такому положенні під рахунок від 1 до 5-10
Язичок наш, як лопатка –
Дуже рівний, дуже гладкий
Ловкою лопаткою
Копаю біля хатки я
«Чашечка»
Посміхнутися, відкрити рота,
бічні та передні краї широкого язика підняти, але не торкатися зубів
Тепер краєчки язика
Угору підтягаю,
Глибоку «чашечку» таку
Зубами не торкаю
«Змійка»
Рот широкий відкритий, вузький язик сильно висунути вперед, потім прибрати всередину рота
Наші поперечні м’язи
Звузять язичок одразу,
Легко м’язи ти напруж –
Стане язичок мов вуж
«Смачне варення»
Посміхнутися, відкрити рота та язиком у формі чашечки облизувати губу, роблячи рухи зверху вниз
Вправа є у нас така,
Дуже легка і проста:
Губки ми оближемо,
Мов варення злижемо
«Індик»
Відкрити рота, покласти язик на верхню губу і проводити рухи кінчиком язика по верхній губі вперед і назад, намагаючись не відривати язика від губи, ніби погладжуючи її. Темп рухів поступово прискорювати, потім включити голос, поки не почується «бл, бл, бл» (так белькоче індик)
Грає по губі язик:
«Бул-бул-бул», –
Як той індик!
«Почистимо верхні зубки»
Посміхнутися, відкрити рота, кінчиком язика «почистити» верхні зубки із внутрішнього боку, рухаючи язиком вправо-вліво
Ходить «щітка» вліво-вправо,
Чистить зубки дуже вправно
«Гойдалка»
Відкрити рота, напруженим язиком тягнутися до верхніх та нижніх зубів (по черзі)
Мов гойдалка язик гойдався
І гойдатись не боявся
«Маляр»
Відкрити рота, широким кінчиком язика «побілити» піднебіння, роблячи повільні рухи від верхніх зубів углиб рота й назад;
нижня щелепа не повинна рухатися
Наче малярем працюю –
Піднебіння пофарбую
«Конячка»
Посміхнутися, відкрити рота і поклацати кінчиком язика
(конячка цокає копитами).
Пильнувати, щоб рухався тільки язик;
спочатку повільно клацати, а потім – дедалі прискорюючи
Цок-цок-цок,
Цокають копита
Цок-цок-цок,
Я охайна й вмита
Я копитом цокочу,
Як захочеш – прокочу
«Грибок»
Посміхнутися, широко відкрити рота, присмоктати язик
до піднебіння, щоб під’язикова зв’язка була натягнута
(«ніжка гриба»); краї язика мають примикати до верхніх зубів,утримувати в такому положенні 5-10 секунд
Ось грибочок-сироїжка
Вгорі – «шляпка»,
Знизу – «ніжка»
«Гармошка»
Положення язика як у вправі «Грибок», губи в усмішці;
не відриваючи язика, відкривати і закривати рота
На гармошці я заграю,
Рот відкрию – закриваю
Свій язик «грибком» тримаю –
І його не відпускаю
«Пароплав»
Злегка посміхнутися, висунути язик, затиснути його зубами і співати звук [и]
[и] –[и]- [и] (пароплав гуде)
Капітан капітану сигнал подає:
– Корабель мій назустріч твоєму іде
2.Завдання.
Виконайте дихальну вправу за посиланням:
3.Завдання.
Виконати пальчикові вправи за посиланням:
- Завдання.
Запропонуйте дитині пригадати звук і літеру, яку вчили на занятті (звук [А] , літера «А») Нагадайте своєму малюку, що звук [А] – голосний, його можна довго проспівати голосом, а ще , цей звук має сестричку-літеру, яка теж називається «А».
Доберіть назви слів, які починаються на звук [А] за наступними категоріями:
- імена людей ( Аня, Артем, Андрій, Алла, Аліна, Аліса, Аркадій);
- назви фруктів (алича, абрикос, айва, ананас, апельсин, авокадо, аґрус);
- назви тварин, морських мешканців (антилопа, акула);
- назви квітів (айстра, алое ).
- Завдання .
Прочитайте дитині вірш, за бажанням можна його вивчити.
З букви « А» почнем, малята, рідну азбуку вивчати.
«А» в алфавіті – найперша, «А» в алфавіті – найлегша.
А іще ця буква «А» і дзвінка і голосна.
А ще хоче буква «А», щоби діти її знали і до школи поспішали!
Матеріал підготувала
Вчитель-логопед Сасова Н.П.